Francorchampagne: Kumpen en Verbist met knaltijd op de eerste startrij!

W Racing Team - Audi R8 LMSBij aanvang van de kwalificaties voor de vier uur durende race van morgen zijn het vooral de Audi's die er een strak tempo op nahouden. François Verbist weet in de eerste ronden een tijd van 2:21.570 op de klok te zetten, terwijl Anthony Kumpen in de tweede Audi R8 LMS volgt op iets meer dan een halve seconde. Enkel de ProSpeed Porsche van Soulet/Goossens kan enigzins het tempo van de beide Audi R8 volgen. Maar... na een schuiver van Soulet op Blanchimont, was de Duitse bolide aan de achterkant te fel beschadigd om nog te kunnen aanvallen. Net over halfweg in de kwalificatie wipt Kumpen over de zusterwagen van Longin/Verbist. Hij doet bijna een seconde beter met 2:20.807; tevens de snelste tijd van een GT3-wagen ooit op Spa-Francorchamps. Jeffrey van Hooydonk, in de Viage Viper, wipt eveneens over de bolide van Longin/Verbist. Na héél wat pech bij de laatste passage op Francorchamps lijkt nu alles weer te verlopen zoals het hoort. Viage KRK Racing moet zich wel tevreden stellen met een plek op de tweede rij, aangezien François Verbist de tijd van de #72 nog net iets scherper stelt en op die manier een volledig eerste startrij voor het W Racing Team realiseert.

"De wagen ligt gewoon super op de baan. De set-up is beter dan tijdens de vorige wedstrijden hier, we hebben upgrades op de auto en de omstandigheden waren echt wel goed tijdens de kwalificatie. Ik heb er een goed oog in voor de wedstrijd van morgen", licht Longin de verreden kwalificatiesessie toe. Ook niets dan lachende gezichten aan de andere kant van de box, "Niet slecht hé, voor een oudje", opent Anthony Kumpen het gesprek. "Het nieuwe GT3 baanrecord staat nu ook op mijn naam. We klokten vandaag de snelste tijd ooit verreden hier met een GT3, zelfs sneller dan de snelste ronde in het Europese GT3-kampioenschap. Reken maar dat we klaar zijn voor de wedstrijd morgen!"

De top vijf wordt aangevuld door de de twee Porsches van ProSpeed Competition. Soulet/Goossens en Maes/Ide bekleden de respectievelijk vierde en vijfde plaats. Op het einde van de sessie kregen we nog een rode vlag voor het opruimen van een oliespoor waarna de kwalificatie niet meer terug op gang kwam.

MSE - BMW M3 CoupéMelden we tot slot nog dat het Genkse MSE team aanwezig is met de nieuwe BMW M3 Coupé. "De meccano's hebben het nachtje van donderdag op vrijdag doorgedaan en kregen vrijdag middag de wagen nog net op tijd klaar. Peter Beckers heeft gisteren enkele rondjes met de wagen gereden en was zeer tevreden over de baanligging. We gaan niet te gek doen tijdens de kwalificatie en het materiaal sparen voor de race. Het heeft Dominique Paret en zijn team heel wat tijd gekost om de bolide op te bouwen; ik kan niet wachten om achter het stuur te kruipen!", aldus een enthousiaste Bart Van Samang.

MeXT was snelste in de GT Open categorie; de Mosler klokte een 2:23.638, goed voor de achtste plaats algemeen. Mogelijk verliest de Britse bolide echter een aantal plaatsen op de grid, gezien de normtijd in deze klasse op 2:24.000 ligt voor Spa-Francorchamps. G&A Racing was primus in de toerisme-klasse en bleef met een 2:36.626 ruimschoots voor DVB Racing (2:39.723) en Beliën Motorsport (2:40.645).

Met 35 wagens op de grid mogen we alvast uitkijken naar de start van de wedstrijd morgen, iets voor de klok van twaalf.

Foto's: Martijn Wouters


   



Frank Van Waeyenberghe

Van onze redacteur

Frank Van Waeyenberghe

Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar
op zaterdag 18 september 2010 om 12:01


Andere publicaties op Racingworld.be...