Portimao: Bartels-Bertolini aan het feest - Marc VDS knap vijfde!

Van de hemel naar de hel, en terug, dat beleefde Marc VDS het afgelopen weekend. Na een uitstekende kwalificatie, waarbij de Ford GT op de tweede plaats strandde, werd de bolide van graaf Van der Straten naar de laatste rij verwezen. Tijdens de scrutineering brak de airbox, waarna besloten werd om de wagen naar de laatste plaats terug te zetten. Leinders-Martin probeerden het dan goed te maken met een inhaalrace, maar wederom sloegen een aantal incidenten de Belgen terug. Vandaag verliep eindelijk alles volgens plan, en terwijl Bartels-Bertolini de zegen pakten, parkeerden Leinders en Martin de Ford GT van Marc VDS op de vijfde plaats, hun beste jaarprestatie!

Lange tijd zag het ernaar uit dat Krumm-Dumbreck ook de WK race zouden domineren. De Nissan boys lagen onbedreigd aan kop, maar het heeft niet mogen zijn. Tijdens de verplichte pitstop weigerde een airgun dienst, waardoor kostbare tijd verloren ging. Krumm-Dumbreck moesten zich tevredenstellen met de vierde plaats. Andrea Bertolini en Michael Bartels profiteerden optimaal. Het Duits-Italiaanse duo domineerde de tweede wedstrijdhelft, alhoewel Bartels op het einde van de race af en toe in de achteruitkijkspiegel moest kijken. Een ontketende Richard Westbrook reed een gat van 9 seconden dicht, en strandde op een zucht van de groen-zwarte Maserati. Westbrook deelt de Matech Ford GT met Thomas Mutsch, die op dit moment tweede staat in het WK. Door deze eindstand vergroten Bartels-Bertolini hun voorsprong in het WK dus opnieuw... het ziet er stilaan naar uit dat Vitaphone zich mag opmaken voor een eerste officiële wereldtitel.

Voor de derde plaats was er even strijd tussen de Young Drivers Aston van Enge-Mucke en de Phoenix Corvette van Hennerici-Margaritis. De laatstgenoemden trokken aan het langste eind. De Aston was geen competitie meer nadat de banden over hun prestatiepiek heen waren. Enge-Mucke vielen kansloos terug naar de tiende plaats...

Nog in de punten; op de zesde plaats de Hexis Aston van Clairay-Mackowiecki, voor de Lambo's van Kox-Haase, Menten-Kechele, en de Maserati van Heger-Müller.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 19 september 2010 om 21:30


Andere publicaties op Racingworld.be...