Francorchampagne: Reacties na de race (deel 3)

Patric Derdaele (Belgium Racing): "We hebben samen met Jo Jamers ons huiswerk goed gemaakt voor de race en een viertal mogelijke scenario's uitgedokterd naargelang het verloop van de race. Ondanks zijn weinige ervaring met starts midden het peloton hebben we toch Dylan laten starten voor een dubbele stint. En hij heeft een formidabele job achter de rug. Hij kon een heel strak temp aanhouden en moest alleen in de Mosler zijn meerdere erkennen. Logisch, want deze wagen hoort eigenlijk niet thuis in de GT Open. Twee seizoenen geleden reed de Mosler nog in de Belgian GT en behaalde twee overwinningen. Deze wagen is dus minimum de evenknie van de Viper die ook tot de oudere generatie hoort binnen de GT3. Maar eerste eindigen na de Mosler is binnen de GT Open een overwinning op zich. En dat hebben we opnieuw kunnen realiseren. Dylan heeft wel het leeuwenaandeel gerealiseerd in deze mooie prestatie. Hij bleef in de wagen tot de safety car na twee uren wedstrijd. En ik heb dan de job kunnen afwerken die hij perfect had voorbereid. We staan er dus goed voor, maar blijven wel met beide voeten op de grond. Er zijn nog 30 punten te verdienen. En meer dan waarschijnlijk zullen de afsluitende 10 Hours of Zolder het kampioenschap beslechten".

Olivier Van Oost (MeXT Racing): "De bedoeling was om vier stints te rijden van telkens één uur. Maar nog voor het eerste wedstrijduur begon de wagen te sputteren en moest ik vroeger dan voorzien komen pitten. Blijkbaar is er een probleem in de benzinetank waardoor alle benzine niet kan opgesoupeerd worden. Ook Ron kon het niet langer uitzingen dan 45 minuten. Tijdens de derde stint viel ik zelfs stil langs de piste en kon de wagen toch nog aan een slakkengang naar de pitlane sturen. Opnieuw werd de wagen volgetankt en ben ik blijven zitten. Ron heeft dan de laatste 40 minuten vol gemaakt. We hebben dus één pitstop meer gedaan dan de concurrentie. Tijdens de bandenwissel is er ook nog een veiligheidspin tussen de moer van het wiel terecht gekomen waardoor we nog eens vier extra minuten stil stonden. We hadden in het algemeen klassement nog iets hoger kunnen eindigen, maar zijn uiteraard zeer tevreden met de 8ste plaats algemeen en de overwinning in de Belcar GT Open. Ron betekende afgelopen weekend een grote meerwaarde. Zijn ervaring met Mosler heeft ons duidelijk sneller gemaakt. Dit, gecombineerd met de nieuwe supersnelle motor en dito remmen gaf ons vleugels".

DVB Racing: "Geen loon naar werken", was achteraf de uitleg. "Een defect in het snelvulsysteem zorgde ervoor dat de benzinetank maar 80% gevuld raakte. We hebben veel tijd verloren met het binnen slepen van de wagen en we hebben daarenboven nog twee extra pitstops moeten doen voor een splash & dash wegens het probleem met de benzinebevoorrading. Een spijtige zaak, want we konden hier meespelen voor de overwinning. Maar belangrijk is dat we de BMW M3 in de kijker zetten en bewezen dat deze wagen in GT4-configuratie een behoorlijk woordje kan meepraten tussen de snelle tourismes. De wagen gaf geen krimp en er is geen sleutel aan te pas gekomen tijdens de zware race over vier uren. En dat opent perspectieven voor de nabije toekomst en de komende races op Circuit Zolder. Vooral tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder kan de BMW bijzonder hoog scoren. Er zijn nog enkele zitjes vrij voor de komende Belcarraces op de BMW M3".

Greg Franchi (WRT): "Anthony en ikzelf hadden beslist dubbele stints af te werken. Hij nam de start en ik maakte de race vol. Gemakkelijk ging het zeker niet omwille van de 30kg balast die we meekregen na onze winst in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup. Dit zorgde voor een hoger brandstofverbruik. Na mijn pitstop zette ik meteen twee heel snelle rondjes neer en wist zo voorsprong te nemen. In ieder geval een dikke proficiat voor het hele team dat fantastisch werk heeft geleverd !"


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 22 september 2010 om 02:05


Andere publicaties op Racingworld.be...