FIA GT3: Een finale met twee sprintraces!

Zondag valt in Zolder het verdict in de Belgian Touring Car Series 2010 na twee manches van 60 minuten (met een verplichte pitstop). De ultieme meeting staat dus in het teken van sprintraces waarin de deelnemers zich helemaal kunnen uitleven. Het belooft een totaalspektakel te worden op alle niveaus om het seizoen af te sluiten met een apotheose!

Voor de tweede keer dit jaar nemen de teams in de BTCS het tegen elkaar op in twee wedstrijden van 60 minuten, tot groot genoegen van pure sprinters. Zij kunnen deze keer helemaal voluit gaan. Er moet niet gevreesd worden voor het missen van de volgende meeting wanneer men het materiaal te zwaar op de proef stelt of wanneer men flirt met de limieten... Heel wat teams willen een laatste keer voor vuurwerk zorgen, te beginnen met Frédéric Bouvy, die zijn erg waarschijnlijke derde opeenvolgende titel extra glans wil geven. De piloot van de Renault zal opnieuw bijgestaan worden door Christian Kelders, die wel opnieuw zijn draai zal moeten vinden in de Mégane, want hij komt recht uit de... Tour de Corse Historique. Logischerwijze mogen we een verstandige eerste race verwachten van de formatie van Delahaye Racing om de titel veilig te stellen (een top 10 volstaat), om vervolgens voluit te gaan in de slotrace.

Fumal-Mondron met de tweede KS BMW

De concurrentie zal aangevoerd worden door Vincent Radermecker en Eric van de Poele. Zij zijn vastbesloten om de meeste overwinningen te behalen met de Volvo S60 Silhouet. Op die erelijst deelt de Volvo momenteel de koppositie met de Renault (elk drie zeges). Het is ook uitkijken naar de drie KIA's. Zij starten met een pak vertrouwen na de triomf van Koen Wauters in de Francorchampagne. Koen zal de Pro_Ceed Silhouete nr. 17 delen met zijn broer Kris, Iain Dockerill rijdt met zijn landgenoot Tom Ferrier in de 7 en Philippe Stéveny zal het stuur van de 27 delen met Werner Moonens. KS Motorsport brengt zijn twee BMW M3 Silhouetten aan de start voor Steve Vanbellingen-Harry Stoeltie en Armand Fumal-Edouard Mondron, die de grote sprong wagen van S2 naar S1: « We starten zonder druk, met als enige bedoeling ons te amuseren... en om eens te zien waar we ons situeren in vergelijking met de teams die al een gans seizoen met een Silhouet rijden, » vertelt Edouard, die debuteert op dit niveau, terwijl zijn ploegmakker in het verleden deze wagen al bestuurde.

Het peloton S1's wordt vervolledigd met de GT10 van Pulinx-Pulinx en met de Jaguar XF die bestuurd zal worden door Jérôme Thiry: « Ik zal inderdaad alleen rijden. Dat is geen probleem, want het zijn twee sprintraces van een uur. Maar, ik maak me geen illusies: de wagen zal pas op het laatste moment klaar zijn. Ik beschouw deze meeting als een test op ware grootte. »

In S2 starten drie Touring Cups. De kersverse kampioenen Laurent Richard-Alexandre Viron nemen het op tegen Mickael Damoiseaux-Pascal Nelissen Grade en Vincent Vandenabeele-François Denis. In T3 wordt de spannendste strijd verwacht. De strijd om de titel gaat nog tussen drie teams:


Ronnie Latinne-Jean-Jacques Smits (VW Scirocco), Dirk Freebird-Nico Verdonck (BMW 320d) en Jeroen Den Boer-Leon Rijnbeek (BMW 320d). Op papier is een voorspelling delicaat: in het begin van het seizoen wonnen de piloten van de Belgian VW Club een manche in Zolder, maar Nico Verdonck en zijn Nederlandse spitsbroeder wonnen de andere manche en zij hebben de meeste overwinningen (4) behaald. Het kan afhangen van kleine details. We zijn er zeker van dat elk team deze slotmeeting tot in de puntjes heeft voorbereid. De Beierse wagens, die vaak te kampen hebben met overdreven bandenslijtage, zullen op dat vlak niet in de problemen komen in de korte races.

Bij afwezigheid van de Mitsubishi, zullen de andere BMW-piloten (Christophe Pampel-Tim Joosen, Denys en Julien Buffet, Dave Shelton-Del Shelton-Dave Clucas) als scheidsrechter optreden, net als de tenoren van de armada van SEAT. Met hun Leons Supercopa zullen Pierre-Yves Rosoux-Philippe Capocci, Jimmy Adriaenssens, Christian Franck, Pierre Piron-Roger Minette, Nicolas Léonard-Nicolas Lamy en Tom Van Rompuy van het minste foutje van de favorieten willen profiteren... Bovendien mag men de aantrekkelijke premies die de invoerder van het merk ter beschikking stelt in deze Challenge niet uit het oog verliezen.

Stephan Polderman in de aanval!

De BTCS zou niet hetzelfde zijn zonder de talrijkde tweeliters uit de klasse T2. Een naam springt eruit: Stephan Polderman. Met zijn Renault Super-Clio, voorzien van een nieuwe motor, zal de restauranthouder uit Sluis zijn vertrouwde aanpak niet veranderen: « In het verleden heb ik de finale altijd te voorzichtig aangevat. Dat had verkeerd af kunnen lopen. Deze keer ga ik proberen de pole position te pakken om vervolgens het maximum te geven om te winnen. Na de eerste race kan ik nog altijd de strategie bepalen om in functie van de titel te rijden. Ik heb me voorgenomen om geen onnodige risico's te nemen.»

De favoriet zal het opnemen tegen andere Clio-rijders, aangevoerd door de broers Roger en Edward Grouwels, die hem in het kampioenschap op de hielen zitten, Xavier Stevens en de anderen. Maar, hij moet ook uitkijken voor de piloten van Surinx Racing - Kris Van Kelst, Christophe Daerden, Eric Bruynoghe - met de altijd snelle Honda Civics. Pierre Fermine zal Michel Plennevaux vervangen aan de zijde van Guy Katsers in de Toyota Altezza van team MP Motorsport, die het verdient om de inspanningen beloond te zien. De kleuren van het merk worden verder verdedigd door de enige Yaris van Christian De Ridder en Jacques Naniot...

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 07 oktober 2010 om 15:21


Andere publicaties op Racingworld.be...