12 uur van Hongarije: James Watt Porsche op pole!

De James Watt Automotive-Porsche 911 GT3 RSR start morgen vanaf de pole-position voor de derde editie van de 12H of Hungary, de 12-uursrace voor GT's, toerwagens en 24h-specials op de Hungaroring, georganiseerd door het Nederlandse bureau CREVENTIC. In de 90 minuten durende kwalificatie op vrijdagmiddag, waarin de startplaatsen voor de race van morgen werden verdeeld, reed coureur Darryl O'Young uit Hong Kong een snelste tijd van 1:50,353 minuten, die voldoende was om de witte Porsche met de blauwe en rode strepen op de pole-position te stellen. O'Young deelt de auto met lange-afstandsspecialist Rob Bell en teameigenaar Paul Daniels. Het Oostenrijkse team Lechner Racing veroverde de tweede startplaats voor het wedstrijddebuut van het team met de Audi R8 LMS. Het Zweedse team Westcoast Racing werd met de BMW Z4 GT3 als derde geklasseerd, terwijl de pole-sitters van vorig jaar, Bovi Motorsport, als snelste Hongaarse team met de Brokernet Silversting als vierde eindigde.

In de kwalificatie bepaalde Lechner Racing al in een vroeg stadium het tempo door al na zo'n tien minuten een rondetijd van 1:51,349 minuten met de Audi R8 LMS neer te zetten en daarmee de eerste plaats op te eisen, gevolgd door Bovi Motorsport met de Brokernet Silversting en Westcoast Racing met de BMW Z4 GT3. Na een half uur nam Westend Racing met de Porsche 911 GT3 de derde plaats over. Halverwege de sessie moest de kwalificatie met de rode vlag worden onderbroken vanwege een ongeval met de Renault Clio van het team Sally Racing. Na ongeveer tien minuten kon de sessie worden hervat. Korte tijd later ging Darryl O'Young de baan op en zette met de JWA-Porsche de snelste tijd in de kwalificatie neer. Het team reed als enige een tijd onder de 1:51 minuten, waardoor het morgen in de race een extra handicapgewicht van 20 kg moet meenemen. "Het team stuurde me op het juiste moment met nieuwe banden de baan op en alles lukte perfect", zei Darryl O'Young na afloop van de kwalificatie.

Nadat het team al vrij vroeg in de kwalificatie de snelste tijd had gezet, hield Lechner Racing het relatief snel voor gezien en bleef in de pits. "Verder rijden had geen zin meer. Snellere rondetijden zouden ook extra handicapgewicht hebben betekend", zei Walter Lechner jr., die samen met zijn teamgenoten Niki Meyer-Melnhof, Philip König en Thomas Gruber nu geen extra gewicht mee hoeft te nemen. Auto's uit de categorie A6 eindigden op de eerste zeven plaatsen in de kwalificatie. De snelste auto uit de SP2-klasse was de Red Camel Racing-Audi CR-8 op de achtste plaats. De Intersport Racing-BMW M3 was het snelst in A3T als tiende algemeen. De best geklasseerde auto met een dieselmotor was de BMW 120D van het BMW Team Hungary op de 13e plaats algemeen, terwijl het onfortuinlijke team Sally Racing als 18e algemeen toch nog snelste in de klasse A2 was.

In de vrije training had het Zweedse team West Coast Racing met de BMW Z4 GT3 met 1:51,193 minuten de snelste rondetijd neergezet, gevolgd door de Lechner Racing-Audi R8 LMS (1:51,321 minuten) op de tweede plaats en de JWA Racing-Porsche 911 GT3 RSR (1:53,306 minuten) op de derde plaats. De sessie, die 105 minuten had moeten duren, moest voor circa 20 minuten worden onderbroken nadat de Lotus Exige 260 Cup van het Hongaarse Alerant Endurance Team olie op de baan had verloren en vervolgens met een defecte versnellingsbak was stilgevallen. Nadat de gestrande auto was teruggebracht, kon de sessie worden hervat.

De warm-up begint morgen om 8.00 uur, de race start om 10.00 uur.

Creventic press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 08 oktober 2010 om 09:56


Andere publicaties op Racingworld.be...