GT3: Porschisten 'schenken' zege aan Söderlund-Sandström (BMW)

Ondanks het feit dat de kampioenen bij de rijders reeds bekend zijn, heeft het 25-koppige veld er een bijzonder hevige eerste manche in Zolder opzitten. Tot de verplichte pitstop zag het ernaar uit dat de Brabançonne zou weerklinken in Terlaemen, maar daar werd een stokje voor gestoken door de Porschisten van ProSpeed, Mühlner en het BMW-duo Söderlund-Sandström. Eric De Doncker vertrok voor de laatste twintig minuten met een voorsprong van een kleine vijf seconden. Alles zag er naar uit dat Marc VDS een goede kans maakte op de zege, maar de Ford GT bleek niet snel genoeg... zowel een ontketende Marco Holzer (ProSpeed) als de pijlsnelle Raymond Narac (Mühlner) kwamen met rasseschreden dichterbij.

Eerst was het de jonge Duitse fabriekspiloot Marco Holzer die voorbij snelde aan De Doncker, die geen antwoord had op de extreem snelle chrono's van de Porsche-rijder. Even later was het de beurt aan Narac om de Ford GT voorbij te stuiven. Vooraan ontspon vervolgens een titanengevecht tussen Holzer en Narac, waarbij de beide Porsche-rijders elkaar geen duimbreed toegaven. En dat leidde tot een dramatische ontknoping. Nadat de BMW van Söderling-Sandström op de derde plaats kwam postvatten, en de Belgische Ford GT van ondermeer De Doncker naar de vierde plaats werd verwezen, ging het vooraan helemaal fout.

"Ik weet niet wat er gebeurd is", zucht een zichtbaar teleurgestelde Marco Holzer. "Ik wist dat hij in mijn spoor zat. Ik remde op mijn normale rempunt, maar achter mij is het misgelopen. Ik denk dat hij zijn rempunt gemist heeft. Hij raakte me, en we gingen beiden door het grind. Het grind is in de Eerste Linkse zo diep dat de wagen zich bijna vastgegraven had. Volgas heb ik me door het grind moeten ploegen en ik wist meteen dat mijn wiel beschadigd was. Gelukkig heeft de wagen het kunnen uitzingen tot het einde van de wedstrijd, maar de vogel was gaan vliegen", aldus Holzer. Als twee honden vechten om een been... gaat het spreekwoord, en dat was in Zolder vandaag niet anders. De beide Porsches konden hun weg verderzetten, maar de schade was te groot om nog competitieve tijden te klokken.

Söderling en Sandström hadden aan Holzer dus geen kwaaie klant meer, en konden gemakkelijk de leiding overnemen en de BMW Z4 van Need for Speed by Duller Motorsport de zege schenken. Patrick Söderling doet zijn verhaal: "Gisteren zag het er naar uit dat we niet eens zouden racen. Ik maakte een domme fout in de kwalificaties en de wagen raakte zwaar beschadigd. Vanmorgen om 4u21 ontving ik een e-mail met een foto en de boodschap 'ready to race'. De wagen was werkelijk perfect. Hoe ze het geflikt hebben, weet ik niet, maar de wagen was perfect", aldus Söderling. Marco Holzer wist de Porsche van ProSpeed naar de finish te sturen op de tweede plaats, terwijl Narac het Mühlner-exemplaar op enkele minuten van het einde toch naast de baan diende te parkeren. Bij Marc VDS profiteerden ze optimaal en De Doncker-Beche mochten het podium op voor de bronzen medaille.

Opvallend in deze wedstrijd; na de pitstops lag de Audi R8 GT3 LMS van Team Rosberg op een uitstekende tweede plaats. Onze landgenoot Stéphane Lémeret had een fantastische stint afgewerkt, maar zijn Duitse teamgenoot Kenneth Heyer kon het werk niet afmaken. Heyer kon de rondetijden van Lémeret niet evenaren en verloor snel terrein. Twee spins deden de wagen wegzakken uit de top-tien. De andere Marc VDS Ford van ondermeer Maxime Martin moest tien minuten voor het vallen van de vlag opgeven in de pits, liggend op een vijfde plaats na een knappe inhaalrace. Enzo Ide en Greg Franchi zagen de zwart-wit geblokte vlag ook niet... het duo reed een anonieme wedstrijd om vervolgens de handdoek te moeten werpen. De Belgische Fin Markus Palttala finishte zesde met de tweede ProSpeed Porsche.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op zondag 10 oktober 2010 om 12:15


Andere publicaties op Racingworld.be...