Met de titel bij de teams als inzet zijn er nog drieëntwintig bolides die aan de start verschijnen voor de allerlaatste race FIA GT3 anno 2010. Nadat eerder vandaag Mathias Beche en Eric De Doncker nog van op pole vertrokken is het nu de zusterwagen van onze landgenoot Maxime Soulet en de Fransman Lesoudier die van op de eerste startrij, weliswaar op een tweede plek met de Ford GT mogen vertrekken.
De van op pole gestarte Makowiecki weet in het eerste deel van de race, door een aantal snelste ronden (1.32.286) een gaatje te slaan en gaat als virtueel leider de verplichte pitstop afwerken. Bij het verlaten van de pits moeten ze vast stellen dat ze bij Marc VDS Racing een 'superstop' hebben gemaakt en dat Lesoudier in de Ford GT #99 de leiding in handen heeft genomen. Hij is veruit de snelste van het veld, iets te snel, blijkt, als hij met nog 15 minuten op de klok een schuiver maakt in de Eerste Linkse. Op dat moment gaat de Porsche #60 voorbij aan de Hexis Aston Martin #1 en voert Van Splunteren het veld aan. Met ruim acht seconden voorsprong rijdt de Nederlander met de Prospeed Porsche naar de overwinning. Verder noteren we nog een mooie derde plaats voor Enzo Ide en Greg Franchi met de Audi R8 LMS van de Belgian Audi Club.
Het gevecht om de teamtitel is dus een tweestrijd tussen ProSpeed Competition en Callaway Competition. Nadat in de aanvangfase Ritskes de eerste Corvette al in de box moest parkeren is het met nog negen minuten wedstrijd voor de boeg ook de beurt aan de tweede Callaway Corvette. De wagen #101 rijdt langzaam over de track richting pits. Meteen ook het einde van de strijd om titel, met een eerste en vijfde plaats sprokkelt ProSpeed Competition immers voldoende punten om het 'Team Championship' in hun voordeel te beslissen.
Uitslag race 2 :
1. Holzer/Van Splunteren - Porsche 911 GT3 R
2. Makowjecki/Rodrigues - Aston Martin DBRS9
3. Ide/Franchi - Audi R8 LMS
4. Walter/Hürtgen - BMW Z4
5. Lappalainen/Palttala - Porsche 911 GT3 R
Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters
GT3 : Zege en Team Championship voor ProSpeed Competition!
Van onze redacteur
Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op zondag 10 oktober 2010 om 17:33