GT1: Marc VDS met vertrouwen naar Navarra

Dit weekend werkt het Marc VDS Racing Team de achtste manche van het wereldkampioenschap FIA GT1 af op het circuit van Navarra, in het noord-oosten van Spanje. De Ford GT #40 wordt zoals gebruikelijk bestuurd door het duo Bas Leinders en Maxime Martin, terwijl op de #41 Markus Palttala voor het eerst het gezelschap krijgt van de Italiaan Matteo Bobbi.

De achtste van tien wedstrijden op de kalender 2010 van het wereldkampioenschap FIA GT1 had oorspronkelijk in Zuid-Afrika moeten doorgaan, op de omloop van Durban. Maar die race werd geschrapt en vervangen door een wedstrijd op het splinternieuwe circuit van Navarra.

Het circuit van Navarra, gesitueerd tussen Pamplona en Logroño in Noord-Spanje, is 3,933 kilometer lang. Met zes bochten naar links en negen naar rechts is het een technische en op sommige plaatsen relatief smalle omloop. "Een tamelijk trage omloop, op bepaalde punten te vergelijken met Portimao, wat de Ford dus niet te veel last zou mogen berokkenen", stelt Maxime Martin, die het circuit al een paar keer reed... op een simulator. "Een goede manier om al van bij de eerste vrije trainingen goed te kunnen meedraaien, maar je kan pas aan de wagen beginnen werken als je echt op het circuit zelf rondjes afwerkt."

De ultramoderne infrastructuur, geplaatst in een paddock van 41 hectare groot, maakt van dit circuit een waar curiosum. Er zijn niet minder dan 32 garages van 100 m², 17 ontvangstzalen, met terras en zicht op de aankomststreep, een perszaal, vergaderzalen, een medisch centrum en een heliport.

Maar het Marc VDS Racing Team trekt niet naar Noord-Spanje om zich aan een nieuw circuit - nog één! - te vergapen. Bas Leinders en Maxime Martin zullen dan wel met een Ford GT rijden die over identieke afstellingen beschikt als die waarmee ze de vorige races afwerkten, Markus Palttala krijgt voor het eerste de 32-jarige Matteo Bobbi naast zich. De Italiaan zal tijdens de laatste drie races van het seizoen voor het Marc VDS Racing Team uitkomen.

Na in de jaren '90 zijn debuut te hebben gemaakt in het karten, waagde Matteo Bobbi aan het begin van deze eeuw uiteraard ook zijn kans in de eenzitterij (Formule Nissan 2000, F3, F3000, enz.), om uiteindelijk testrijder te worden van de Scuderia Minardi in F1 (2002 en 2003), om dan vanaf 2003 voluit voor de GT's te gaan. Al in zijn eerste volledige seizoen werd hij met een Ferrari 550 van BMS Scuderia Italia GT-kampioen (6 overwinningen, 1 pole, 7 podiums), waarna hij het volgende jaar bij hetzelfde team vice-kampioen werd (2 overwinningen, 3 poles, 6 podiums). Nadien trok hij als GT-racer de wereld rond, zowel in Europa als de Verenigde Staten, en bestuurde hij gedurende een vijftal seizoenen bolides als de Saleen S7-R, Ferrari 430 of nog Maserati MC12, waarmee hij successen op het hoogste niveau behaalde. Zijn komst in het Marc VDS Racing Team kan dan ook alleen maar als een versterking van de rangen beschouwd worden.

"Ik kan haast niet wachten om met het team kennis te maken en de Ford GT te besturen, een wagen die me al sinds vorig jaar, bij haar komst in de GT1, fascineert", aldus de warmbloedige Italiaan. "De Ford is zeker één van de wagens die het meest aanspreekt en tegelijk al heeft bewezen heel competitief te zijn. Ik wil er zo snel mogelijk mee rijden!"

VDS press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op donderdag 21 oktober 2010 om 18:43


Andere publicaties op Racingworld.be...