De titelkansen van Marc Goossens en Maxime Soulet kregen voor de start van de wedstrijd bijna een flinke knauw. Niet alleen was de start van de wedstrijd met veertig minuten verlaat, vanwege de hevige regenval, maar Goossens geraakte niet weg van de startgrid! The Goose had de hulp van marshalls nodig en moest dus achteraan het veld aansluiten. In deze apocalyptische omstandigheden, en in een wedstrijd van 10 uur, kan er echter nog veel gebeuren. Na een uur wedstrijd zijn het echter de beide Audi R8 LMS die de tabellen aanvoeren.
Het begin slecht voor ProSpeed Competition, met Marc Goossens die gedwongen werd tot een inhaalwedstrijd. Toch slaagde de snelle coureur uit Geel erin om zich terug in de top-zes te werken, en dat in amper 20 ronden! Ondertussen wisselden Marcel Fässler (WRT Audi) en Lieb (ProSpeed Porsche) vooraan stuivertje. Fässler behield de pole, maar ging in de fout, waardoor Lieb het commando overnam. Het duurde echter niet lang voordat Fässler opnieuw de leiding overnam. In de 20ste ronde is het opnieuw de beurt aan Lieb om naar de koppositie door te stoten. Achter het gebakkelei om de leiding was het vooral Jeffrey van Hooydonk die toonde dat hij nog steeds bloedsnel is in de regen. De ex-F3000-rijder klom snel op naar de vierde plaats, in het zog van de Audi van François Verbist.
Even voor het uur worden de kaarten opnieuw helemaal door elkaar geschud. Willie Moore glijdt (zwemt) met zijn BMW in de muur. Tijd voor de eerste safety-car procedure. Tactische fout bij W Racing Team, ons inziens, want enkel François Verbist wordt voor een eerste pitstop binnengeroepen. Ook Lieb (ProSpeed), Bouvy (Delahaye) en Goossens (ProSpeed) maken reeds hun eerste pitstop. Marcel Fässler blijft buiten en houdt dus ook de leiding vast. Het veld plooit als een harmonica in elkaar en dus bevindt Verbist zich plots in het spoor van leider Fässler. Wanneer Fässler later zal binnenkomen voor zijn eerste reguliere stop, zal hij als vijfde moeten aanpikken, op ruime afstand van de leiders - en titelconcurrenten. Goossens daarentegen zit opnieuw helemaal in de wedstrijd. Dat wordt een duel om duimen en vingers van af te likken! Geven we nog even mee dat de familie Van Samang leidt in Tourisme met de BMW van MSE.
Voor KIA eindigt de wedstrijd (opnieuw) in mineur. Chad Racing slaagt er maar niet in om de wagens betrouwbaar te krijgen. Na amper een half uur wedstrijd moet de Pro_C'eed de voeling met de top lossen.
De top-tien algemeen na 1 uur wedstrijd:
1. #73 W Racing Team - Audi R8 LMS - 29 ronden
2. #72 W Racing Team - Audi R8 LMS +7 seconden
3. #61 ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 R +14 seconden
4. #3 Delahaye Racing Team - Ferrari F430 GT3 +28 seconden
5. #60 ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 R +33 seconden
6. #12 Scuderia Monza - Porsche 997 RS +1 ronde
7. #9 Brussels Racing Service AMR - Aston Martin DBRS9 +1 ronde
8. #30 Accent Racing Team Speedlover - Porsche 997 GT3 +1 ronde
9. #21 Level Racing Team - Porsche 997 GT3 +1 ronde
10. #33 Speedlover - Porsche 997 GT3 +1 ronde
13. #215 MSE - BMW 335 I Coupé +2 ronden (leider tourisme)
Foto's: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers
10 Hours of Zolder: Tumultueuze start in apocalyptische omstandigheden...
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op zaterdag 13 november 2010 om 13:30