Na 9 uur en een kleine 40 minuten is het doek gevallen over de 10 uur van Zolder. Voor ProSpeed Competition, het team rond Maasmechelnaar Rudi Penders, draaide de meeting niet uit op een succes. Richard Westbrook slipte van de baan, waardoor de radiator van de Porsche 911 GT3 R beschadigd raakte. W Racing Team profiteerde optimaal. De troepen van Vincent Vosse controleerden de wedstrijd, lieten de tussensprint na 2 uur en 30 minuten aan ProSpeed, maar sloegen keihard toe wanneer de Porschisten in de problemen kwamen. Terwijl Maes-Ide-Lieb niet in het stuk voorkwamen, tenminste wat de strijd om de overwinning betreft, konden de beide WRT-trio's hun duivels ontbinden. Resultaat: Kumpen en Franchi kronen zich tot Belcar-kampioenen 2010 in het maidenjaar van WRT!
Een ontkende Marcel Fässler ligt misschien wel aan de basis van de fout van Westbrook. Fässler haalde alles uit de kast en een mooie strijd om de overwinning leek in de maak... tot Westbrook die cruciale fout maakte. W Racing Team restte niets meer dan de wedstrijd te controleren. "We moeten niets meer. Of we nu eerste, tweede of derde worden, het is de titel wat telt", glimlacht een nerveuze Anthony Kumpen. "We moeten gewoon aan de finish geraken, voor de ProSpeed-wagen van Goossens-Soulet". Verbist-Longin-Bailly krijgen dus vrij spel en profiteren optimaal. Het WRT-trio neemt enkele ronden voorsprong op de naaste achtervolgers en zij komen probleemloos als winnaar over de streep. Voor Bailly is het overigens zijn eerste zege in de Belcar.
Voor de tweede plaats vindt er strijd plaats tussen de WRT Audi van Kumpen-Franchi-Fässler en de ProSpeed Porsche van Ide-Maes-Lieb. De laatstgenoemden trekken aan het langste eind, maar dat zal de WRT-troepen niets uitmaken, want zij mogen zich na een mooi seizoen kampioen van België noemen. Anthony Kumpen voegt een zoveelste titel toe aan zijn palmares, en wordt stilaan onsterfelijk. Voor Franchi is het zijn eerste nationale titel in de Belcar. Maxime Soulet, Marc Goossens en Richard Westbrook eindigen troosteloos vierde - en tevens als runner-up in het kampioenschap.
JH Motorsports deed alles juist. Knap en Habets maakten geen enkel foutje en finishen op een uitstekende vijfde plaats met de bescheiden Porsche 997 Cup. Hetzelfde kan gezegd worden van het Level-team, dat met ondermeer Verdonck een schitterende zesde plaats in handen had, tot KRK Racing in de slotfase kwam aanvallen. Na een remonte is de Dodge Viper Competition Coupé van KRK Racing nog naar de zesde plaats kunnen opklimmen. Niet het resultaat waar Wauters en co van droomden. Voor Level Racing is de zevende plaats een uitstekend resultaat. MSE sluit het seizoen 2010 af met een knalprestatie. Het Limburgse team zegeviert in de Divisie Tourisme met de 335i Coupé. Piloten Beckers, Van Samang en Van Samang hebben het materiaal van teamleider Dominiek Paret uitstekend weten te gebruiken. De titel is Tourisme is echter voor Beliën en co. De Speedlover Porsche #33 zwemt als tiende over de streep, in het spoor van de Aston Martin DBRS9 van Brussels Racing Service ARM.
De top-tien algemeen
1. #72 W Racing Team - Audi R8 LMS - 270 ronden
2. #61 ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 R +2 ronden
3. #73 W Racing Team - Audi R8 LMS +3 ronden
4. #60 ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 R +10 ronden
5. #24 JH Motorsport - Porsche 997 GT3 Cup +12 ronden
6. #4 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé +13 ronden
7. #21 Level Racing - Porsche 997 GT3 Cup +13 ronden
8. #215 MSE - BMW 335 I Coupé +15 ronden (leider tourisme)
9. #9 Brussels Racing Service AMR - Aston Martin DBRS9 +15 ronden
10. #33 Speedlover - Porsche 997 GT3 Cup +16 ronden
Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters
10 Hours of Zolder: Longin-Verbist-Bailly winnen - Kumpen-Franchi kampioen!
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op zaterdag 13 november 2010 om 21:55