GT1: Longin niet in Zuid-Amerikaans tweeluik...

Na een sterk seizoen in het WK FIA GT1 met de Triple H Team Hegersport Maserati MC 12 maakt Bert Longin een balans van zijn seizoen op. "Mijn deelname aan het WK FIA GT1 is voor mij een hoogtepunt in mijn carrière. Vergeet niet dat ik pas op mijn 30ste met autosport startte en ik bijvoorbeeld nooit in een eenzitter reed en me dit seizoen toch met de wereldtop kon en mocht meten. Ik heb die kans aan een schare zeer trouwe sponsors te danken, maar jammer genoeg kan één van mijn sponsors Thenergo door de gevolgen van de voorbije economische crisis zijn verplichtingen niet langer nakomen. Ik betreur dat ten zeerste en had het liever anders gezien. Met de andere partners, waaronder Charel Van De Crean van CPL Trans, Johan Van Reeth van Van Reeth en Fred Vandijck van CMO, verloopt de samenwerking nog steeds perfect." Waarvoor mijn dank.

Bert Longin heeft ook een grondige analyse van de sportieve feiten gemaakt:

"Ik heb me in het WK FIA GT1 dit jaar ongelofelijk geamuseerd, hoewel het een seizoen met ups en downs geweest is, met bovendien een extrasportief probleem dat mede maakt dat ik de verplaatsing niet zal doen. Eén van die mindere kanten is de rijstijl in het WK FIA GT1, waar blijkbaar alles kan en alles mag. Het lijkt meer en meer op cupracen, maar dan wel met wagens die heel veel geld kosten. Ik ben tijdens de laatste race in Navarra in de eerste ronde verscheidene malen aangetikt en de laatste tik was er teveel aan, met uiteraard de opgave tot gevolg."

"Het WK FIA GT1 is een hoogstaand en uiterst competitief kampioenschap, maar dat brengt ook bijzonder grote belangen met zich mee. Het is niet aangenaam om aan je partners uit te leggen dat een race-incident een opgave tot gevolg heeft gehad. Het probleem van het WK is meervoudig. Allereerst zijn de races van 60 minuten nu echt wel sprintraces geworden, dus je hebt onvoldoende tijd om eventueel een mindere start goed te maken, in tegenstelling tot de FIA GT uit het verleden met wedstrijden van 2 of eerder nog 3 uur. Daarbij is het gebruik van bandenwarmers verboden, wat maakt dat je de eerste ronden op koude banden moet afwerken en je vooral de remafstand moeilijk correct kan inschatten. Het is ongehoord dat een hoogstaand technologisch kampioenschap dat verbiedt... Ook de rollende start is een probleem, want de wedstrijdleiding laat de startlichten zo lang mogelijk op rood zodat het hele veld bumper aan bumper aanschuift, terwijl er zelfs bij een stilstaande start altijd minstens 10 meter tussen de wagens is. En, last but not least, is er de Balance of Performance. Dat systeem werkt perfect bij de kwalificatie, de wagens zijn er bijzonder aan elkaar gewaagd en dat is goed, maar de manier waarop ze de wagens aan elkaar aanpassen is voor elke wagen anders. De Maserati MC12 kreeg kleine luchtinlaten mee, zodat onze bolides op de rechte lijn niet meer echt snel zijn, maar door een goede aerodynamica wel een hoge bochtensnelheid hebben. Terwijl bij de Ford of de Lamborghini vooral op het gebied van de aerodynamica werd gesnoeid, zodat de snelheid op de rechte lijn wel heel hoog gebleven is, maar deze wagens moeten dan weer aan snelheid in de bochten inboeten. Dat maakt dat je tussen twee bochten steeds met een accordeoneffect zit, wij zijn sneller in de bochten, zij zijn dan weer op de rechte lijn. Maar alles komt voor de bocht wel weer samen, met de nodige crashes tot gevolg."

Het is dan wel een leuk spektakel voor de toeschouwers, maar de frequentie van ongevallen is gewoon te hoog. Als je na de race door het gesloten wagenpark loopt, zie je zelden een wagen zonder schade en dat is op termijn financieel onhoudbaar."

Anderzijds is het sportieve niveau van het kampioenschap onwaarschijnlijk hoog en heb ik dit jaar enorm veel bijgeleerd. Het team van Maserati is en blijft een fantastisch professioneel team en dé referentie in de moderne GT-racerij. Het professionalisme waarmee de troepen van Michael Bartels werken, grenst aan het maniakale en is F1-waardig. Als piloot heb ik dit seizoen geleerd om voor de laatste fracties van een seconde te vechten en dat maakt vaak het verschil. Ik hoef binnen het team voor niemand onder te doen."

"De Maserati MC12 wordt meer als een eenzitter bestuurd, in tegenstelling tot de GT's waarmee ik voorheen reed. Ik heb ook geen ervaring in andere disciplines, in tegenstelling tot heel wat andere rijders die vandaag in het WK rijden. Ik ben dan ook bijzonder blij dat ik er op een heel goed niveau aan deelgenomen heb en koester mijn vierde plek in de legendarische Tourist Trophy in Silverstone. Ik ga de extra bagage van dit seizoen ook de komende jaren zeker nog kunnen gebruiken. Ik heb echter samen met mijn partners en management beslist om aan de twee resterende races, in Brazilië en Argentinië, niet meer deel te nemen."

Bert Longin licht ook die beslissing toe: "Het Zuid-Amerikaanse luik was een optie in mijn contract en zou worden gelicht als ik op het einde van het seizoen nog voor de wereldtitel zou meestrijden, wat niet het geval is. Met spijt in het racehart geef ik dus verstek voor de verre trip, waar ik twee jaar geleden in San Luis nog een schitterende zege behaalde."

Longin press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 26 november 2010 om 20:29


Andere publicaties op Racingworld.be...