Kortnieuws met RML, HPD, JetAlliance en 24H Dubai

RML schakelt voor komend seizoen over van Lola naar Honda, nadat het team jaren langs verschillende successen behaalde met Lola. De troepen van Ray Mallock zullen in 2011 hun titels in de LMP2-klasse verdedigen met een HPD ARX-01d die aangedreven zal worden door een 2.8 liter V6 turbomotor. De switch komt er omdat RML naar eigen zeggen het Lola chassis te traag acht ten opzichte van bijvoorbeeld het HPD chassis. De rijdercombinatie blijft dan weer wel ongewijzigd; Mike Newton, Thomas Erdos en Ben "The Stig" Collins betwisten het ganse LMS-kampioenschap en ook de 24 Heures du Mans.

De ploeg van Nick Wirth, de man die via zijn organisatie Wirth Research onder meer de Virgin F1 auto (van onder andere onze landgenoot Jerome d'Ambrosio) ontwikkelt, gaat een nieuw avontuur aan. Wirth Research zal namelijk een LMP1 versie van de HPD ARX-01c, HPD ARX-01e gedoopt, gaan ontwikkelen. Benieuwd of deze nieuwe Honda even succesvol zal blijken als de vorige, die onder meer de ALMS titel en de LMP2 titel in Le Mans won.

JetAlliance Racing, in het verleden meermaals winnaar van FIA GT manches, zet volgend jaar in op de ILMC, nadat het Oostenrijkse team aankondigde een samenwerking aan te gaan met Lotus Cars. De meccano's rond Lukas Lichtner-Hoyer zullen twee Evora GTE's prepareren voor de GTE (ex-GT2) klasse; de bolides betwistten vorig jaar nog de GT4 Cup.

In Dubai ging de overwinning in zesde editie van de jaarlijkse etmaalrace naar Need for Speed Schubert, hierdoor komt de teller voor BMW op drie overwinningen in de geschiedenis van de 24H of Dubai. Claudia Hürtgen kreeg van teamgenoten Farfus/Sandström/Milner de eer om de BMW Z4 na 594 ronden over de finishlijn te sturen, voor de AF Corse Ferrari GT2 van Perazzini/Broniszewski/Case/Cioci en de debuterende Black Falcon Mercedes SLS AMG van Jäger/Heyer/Seyffarth/Breslin. De winnende BMW greep de leiding na zeven uur wedstrijd en stond deze nadien niet meer af. Aan het einde van de wedstrijd had de bolide één ronde meer afgelegd dan de eerste achtervolgens. Voor de twee andere Mercedessen verliep de wedstrijd minder goed; ook veel Porsches kenden problemen, net als de Lamborgini's die de wedstrijd vanop de eerste rij startten. Jeroen Bleekemolen was naast eerste Nederlander tevens eerste Porsche-rijder, op de vierde plaats, terwijl Vincent Radermecker en Loris de Sordi eerste Belgen waren in hun Gravity Mosler op de 23e plaats (derde in de klasse). De Land Motorsport Porsche #43 klokte de snelste ronde in 2:03.212. Melden we nog dat beide VW Racing Austria bolides werden gediskwalificeerd wegens onsportief rijgedrag.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Internationaal
op zaterdag 15 januari 2011 om 14:21


Andere publicaties op Racingworld.be...