Kortnieuws met LMS, British GT, ALMS, Grand-Am en de 24 Hours of Daytona

Het Belgische Guess Racing Europe, dat met een Lola-AER naar de Le Mans Series komt, zal de wagen uitrusten met banden van het merk Cooper. Het team denkt er zelfs aan om zich ook nog een Formula Le Mans aan te schaffen voor de serie. Mogelijk wordt er ook nog een Ginetta in de Europese GT4 Cup ingezet.

De Britse GT serie krijgt er dan weer een Ferrari F430 bij voor het duo Phil Burton en Adam Wilcox.

Op 9 en 10 februari vinden in Sebring de ALMS wintertestdagen plaats, een unieke gelegenheid om de nieuwe wagens voor dit jaar een allereerste keer aan het werk te zien. Jammer genoeg noteren we dit jaar een zeer magere opkomst van de LMP wagens, geen Audi en geen Peugeot, in de LMP1 categorie zien we enkel één Aston Martin Muscle Milk AMR en een Dyson Lola-Mazda B09/86. Van LMP2 wagens is er al helemaal geen spoor te bespeuren. Gelukkig is er de GT categorie met ondermeer 3 Corvette's, 3 Porsche's, 2 Ford GT's en vooral 5 Ferrari's waarvan drie nieuwe F458. Naast Risi Competizione (1) zet Extreme Speed Motorsports (2) de nieuwe Italiaanse volbloed in. Dit laatste team heeft trouwens verleden week zijn eerste exemplaar van de wagen ontvangen in Fiorano.
Wie we er ook terug zien is de Jaguar XKR-GT van Paul Gentilozzi. Ondanks een moeilijk debuutjaar zet men de ontwikkeling van de auto verder. Gedurende de winter is de Jaguar geëvolueerd op het gebied van aerodynamica, motor en elektronica.

Dat de race versies van de Ferrari F458 een groot succes kennen hebt u al meerdere keren kunnen lezen op deze site. Na de GT2 en GT3 komt er nu ook een GT Grand-Am versie van de wagen.

In het kader van dat Grand-Am kampioenschap heeft Chip Ganassi's team afgelopen weekend de dubbel gepakt tijdens de openingsmanche van het seizoen, de 24 Hours of Daytona; tevens de vierde overwinning van het team in zes jaar. Vanwege een late neutralisatie hadden Hand/Pruett/Rahal/Rojas aan de meet slechts 2 seconden bonus op teamgenoten Dixon/Franchitti/McMurray/Montoya en de winnende wagen van vorig jaar, gepiloteerd door Barbosa/Borcheller/F'paldi/France/Papis. United Autosports rijders Blundell/Brown/Brundle/Patterson volgden op drie seconden. De overwinning van de #01 Riley was tevens de eerste overwinning voor een door BMW aangedreven proto en slechts de tweede in de geschiedenis van het 24 uur durende evenement. De eerste zege van Graham Rahal valt overigens exact 30 jaar na deze van zijn vader Bobby.

In de GT klasse gingen de lauweren naar Porsche, nadat de TRG Motorsport Porsche 911 GT3 Cup van Lally/Henzler/Pumpelly/Gaughan/Bertheau als eerste over de finish passeerde. Het vijftal legde meer dan een derde van de wedstrijd af zonder koppeling en eindigde toch met een ronde voorsprong op hun dichtste concurrenten. Noteren we nog een tiende plaats voor onze landgenoot Marc Goossens, terwijl de wagen van Jan Heylen al vroeg opgaf. Tijdens de nacht werd de etmaalrace overigens bijna drie uur geneutraliseerd vanwege dichte mist.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op zondag 30 januari 2011 om 22:01


Andere publicaties op Racingworld.be...