Vandaag stond het autosportnieuws bijna volledig in het teken van de Formule 1. Op het circuit van Valencia werden de eerste testsessies van het jaar afgewerkt, maar tevens werden er verscheidene nieuwe modellen gepresenteerd. Zo ontdekten we vandaag voor het eerst de nieuwe wagens van Red Bull Racing, Toro Rosso, Mercedes GP en Williams F1. Tijdens de testsessies kwamen in totaal dertien rijders in actie. Veel lessen kunnen we evenwel nog niet trekken uit deze sessie vermits sommige teams nog met de wagen uit 2010 reden (McLaren, Force India, Virgin), terwijl verschillende 2011 spec wagens nog niet op punt stonden. Zo reden beide Mercedes rijders slechts enkele rondjes (15 voor Schumacher, 9 voor Rosberg) met de nieuwe wagen, die weliswaar enkele (hydraulische) problemen kende. Onze landgenoot Jerome D'Ambrosio daartegen haspelde 70 rondjes af in de 2010 Virgin en schreef zo de zevende tijd op zijn naam. Vermelden we nog dat Vettel de snelste tijd neerzette in zijn Red Bull RB7 en noteren we in de marge nog dat ex F1 rijder Sebastien Bourdais, naast zijn programma voor Peugeot in het ILMC, waarschijnlijk ook terugkeert naar de Indycar Series.
Zoals we zondag al wisten te melden zien we dit jaar het JaguarRSR team terug in het ALMS kampioenschap. Het team wil de zaken echter grootser aanpakken en zet ditmaal twee Jaguar XKR's in met een volledig vernieuwde equipe. De rijders zijn dan ook niet minder dan Amerikaanse toprijders. Zo vinden wij op de eerste wagen de Brazilianen Bruno Junqueira et Cristiano da Matta terug, beiden ooit sterren in het ChampCar kampioenschap. De twee Brazilianen waren ook even te zien in de Formule 1, da Matta bij Toyota en Junqueira als testrijder bij Williams. Op de tweede wagen zit de Amerikaan P.J. Jones, winnaar van de 24 uren van Daytona in 1993! De vierde rijder wordt later bekend gemaakt. Dit betekent dus ook dat we Marc Goossens niet meer terug zien op deze wagen in de ALMS serie.
Verleden week meldden we reeds de aankoop van een derde Audi R8 GT3 door het Amerikaanse team United Autosports. Dankzij deze uitbreiding van hun wagenpark, kan het team naast de FIA GT3 en het British GT ook de 24 uren van Francorchamps aan zijn kalender toevoegen. Zouden ze nu ook Brundle en Blundell meebrengen?
Het Franse WR-Salini hoopt deel te nemen aan de 24 uren van Le Mans met zijn LMP2. De wagen zal niet meer zoals vorig jaar uitgerust zijn met een Zytek motor, maar met een V8 Nissan. Als de inschrijving aanvaard wordt, zal het team ook deelnemen aan een voorbereidende wedstrijd, ofwel de manche te Paul Ricard ofwel deze in ons eigen Spa.
Afwezig op de inschrijvingslijst voor het LMS kampioenschap was het Nederlandse Spyker Squadron, zoals eerder opgemerkt. Het team meldde vandaag exclusief aan onze Nederlandse collega's van Autosport.nl dat men een seizoentje overslaat. De Nederlandse constructeur wil zich volop concentreren op de ontwikkeling van de nieuwe C8 Aileron, om zo volgend jaar terug te keren in optimale condities. De Laviolette is niet meer competitief tegenover de nieuwe Ferrari's en Porsche's en het team heeft geen budget om de huidige wagen in te zetten en tezelfdertijd ook nog een nieuw model te ontwikkelen. De nieuwe Spyker C8 Aileron wordt gebouwd in GTE (GT2) uitvoering, maar kan ook dienen als basis voor een GT3 en zelfs een GT1 versie.
Kortnieuws met F1, ALMS, United Autosports en Spyker
Dit artikel werd gepubliceerd door
in Internationaal op dinsdag 01 februari 2011 om 23:25