Het gebruik van succes ballast, extra gewicht in een wagen naargelang de behaalde resultaten, in het Europese GT3 kampioenschap verdwijnt vanaf komend seizoen. Het systeem moet plaatsruimen voor een "bestraffing" op basis van tijd, dan wel op basis van gewicht. Het grote voordeel van een tijdstraf ten opzichte van extra lood is dat het gedrag van de wagen niet verandert naargelang er een grotere penalty wordt gegeven. Vanzelfsprekend heeft dit ook zijn weerslag op de slijtage van de mekaniek, bijvoorbeeld bij de remmen en de banden.
In plaats van 20kg, 15kg en 10kg krijgt de top drie van elke race respectievelijk 15, 10 en 5 seconden tijdstraf. Deze tijd zal worden opgeteld bij de minimum tijd die in de pit moet worden gespendeerd. Concreet zullen de tijdstraffen uit de eerste manche van een meeting reeds worden toegekend bij de start van de tweede manche. Dit is een merkbaar verschil met de vorige seizoenen, waar succes ballast telkens pas tijdens de volgende meeting werd toegekend.
GT3: Geen succes ballast meer in 2011
Van onze redacteur
Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op vrijdag 04 februari 2011 om 14:17