Kortnieuws met Fred Makowiecki, Marc VDS, Jota Sport, FFSA GT en ADAC GT3

Bij het verschijnen van de deelnemerslijst voor het ILMC kampioenschap viel direct de inschrijving van een, voor het kampioenschap, nieuw team op. Luxury Racing, dat voordien actief was in de Open GT en het Franse GT kampioenschap, schreef zowaar twee nieuwe Ferrari F458's in. Het Franse team werd meteen gekoppeld aan sterke rijders zoals Stéphane Ortelli, Jean-Denis Deletraz en verassend ook Frédéric Makowiecki. Verassend omdat "Mako" al aangekondigd was als rijder bij Marc VDS Racing in het GT1 kampioenschap en bij Hexis AMR Racing in de Blancpain Endurance Series. Een drievoudig programma? Toch onmogelijk, want overlappen de kalenders van de verschillende reeksen elkaar niet?

Makowiecki verduidelijkt: "Inderdaad twee races van het GT1 kampioenschap vallen samen met een manche van het ILMC, maar ILMC heeft mijn voorkeur, dit kampioenschap biedt volgens mij de beste kansen om ooit voor een constructeur uit te komen". Dit betekent wel dat Marc VDS Racing voor twee races een vervanger zal moeten zoeken. Aan vervangers heeft het team echter geen gebrek; afgelopen dagen werkte de equipe rond Graaf Marc van der Straten-Ponthoz namelijk een uitgebreide testsessie af in Portimao. Bas Leinders licht toe: "De test was een goede aanzet voor ons seizoen. We legde verschillende runs af in zowel natte als droge omstandigheden en de nieuwe rijders bleken zich snel aan te passen. "

In Frankrijk stelde Oreca het nieuwe nationale GT kampioenschap voor. Oreca vervangt er SRO als organisator en dit leidt tot enkele wijzigingen. Vooreerst verandert de naam van het kampioenschap van Super Série FFSA naar GT Tour. Verder worden de kwalificaties verreden volgens het systeem van de Super Pole, de race zelf telt twee manches, een endurance race van 75 minuten op zaterdag en een sprint race van 45 minuten op zondag. Het kampioenschap omvat zeven manches, allen in Frankrijk verreden.

Uit Duitsland kwam dan weer het bericht dat Phoenix Racing, na een jaar afwezigheid, terugkeert naar het Duitse ADAC GT3 kampioenschap. Het team komt met twee Audi R8's en Christopher Haase, 2010 FIA GT3 kampioen met Phoenix, en Andreas Simonsen werden al vastgelegd als rijders.

Tot slot vermelden we nog dat Jota Sport een test sessie afwerkte met haar nieuwe Aston Martin Vantage GT2. Het Britse team verplaatste zich naar Spanje, maar ontmoette er niet bepaald een stralende zon. Niettemin zagen we de wagen voor het eerste uit de box rijden.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op woensdag 16 februari 2011 om 08:21


Andere publicaties op Racingworld.be...