Sumo Power maakte enige tijd geleden bekend dat het de vier Nissan GT-R's zou preparen voor het komende FIA GT1 kampioenschap, nadat het Swiss Racing Team had afgehaakt wegens tegenvallende resultaten met de Japanse bolide. Er werd aangenomen dat het Swiss Racing Team andere horizonten zou opzoeken en zich zou engageren in de Blancpain Endurance Series of een ander GT3 kampioenschap. Niets is echter minder waar; het team gaat gewoon verder in het GT1 wereldkampioenschap, maar ruilt zijn Nissan's om voor Lamborghini's. In feite neemt Swiss Racing gewoon de inschrijving en de wagens van Reiter Engineering over, zelfs sponsor Blancpain komt mee over.
Het team maakte verder bekend dat Karl Wendlinger, net zoals verleden jaar, achter het stuur zal plaatsnemen. De overige drie rijders worden later bekend gemaakt. Het lijkt er dus op dat Reiter Engineering niet zelf meer aan de start komt. Achter de schermen zou er echter druk onderhandeld worden om het aantal deelnemers aan het kampioenschap nog op te voeren. Wij lieten al weten dat Bamboo Racing graag zou komen, maar nog op zoek is naar wagens. Het zou ook kunnen dat we zes wagens per merk gaan zien, maar dan moet het puntensysteem mogelijk herzien worden om alle merken een gelijke kans op de titel te gunnen. Afwachten of we meer dan de huidige 16 deelnemers aan de start krijgen.
In minder dan drie weken zien wij tijdens de 12 uren van Sebring het competitiedebuut van de nieuwe Ferrari F458 GT-E. Vier exemplaren van de Italiaanse schone zullen aan de start verschijnen. Naast de twee wagens van Extreme Speed en de bolide van Luxury Racing kijken we vooral uit naar de prestaties van het exemplaar van Risi Competizione. Niet in het minst vanwege de kwaliteit van de aangetrokken rijders en, zeg het nu zelf, Toni Vilander, Jaime Melo Jr en Mika Salo zijn niet van de minsten!
Al geruime tijd volgen we hier op de site de ontwikkeling van de spectaculaire Ferrari P4/5 C, die de rijke Amerikaan Glickenhaus laat ontwikkelen om deel te nemen aan de 24 uren van de Nurburgring. Nadat de wagen eerder al zijn eerste testmeters heeft gereden lijkt alles volgens plan te verlopen en zou de bolide reeds zijn competitiedebuut kunnen maken tijdens de VLN race op 2 april. Ook op deze wagen zou Mika Salo rijden, hier samen met Nicola Larini, Fabrizio Giovanardi en Luca Capellari. Alvorens aan de start van de 24 uren te verschijnen, zal de wagen mogelijk nog aan andere VLN races deel nemen ter voorbereiding.
Enkele dagen geleden raakte bekend dat Spyker cars zijn sportwagen afdeling verkocht had aan een holding met aan het hoofd de Rus Vladimir Antonov. De raceafdeling Spyker Squadron laat nu weten dat de ontwikkeling van de raceversie van de C8 Aileron zal verder gezet worden. De wagen, gebouwd naar het GT-E reglement, zal voor 2012 klaar zijn en zal ook te koop aangeboden worden. Als er vraag naar moest zijn, kan er het jaar daarop ook een GT3 variant op de markt komen.
Foto: Marnik Mouchaers
Kortnieuws met Lamborghini, Ferrari en Spyker
Dit artikel werd gepubliceerd door
in Internationaal op maandag 28 februari 2011 om 22:09