Op 3 maart opent het salon van Genève zijn deuren. Er zullen weer heel wat premières te bewonderen zijn waaronder de nieuwe supercars van Pagani (de Huayra), Ferrari (de FF) en Lamborghini (de Aventador). De autosportfan kan er ook enkele opmerkelijke wagens bewonderen. Zo stelt Lotus de Elise Club Racer voor, een stijvere en lichtere versie van de gekende Elise, alsook de Evora Enduro, een concept voor wat de latere GT2 klantenversie moet worden. Maar de meest opvallende racewagen zullen we terugvinden op de stand van Peugeot. Het Franse merk laat er immers de hybride-diesel versie zien van zijn Le Mans wagen, de 908 HYbrid 4.
De Peugeot 908 voldoet aan de huidige reglementering voor Le Mans en combineert de nieuwe dieselmotor met een elektrisch aandrijfsysteem. Het hybride systeem is gebaseerd op de recuperatie van kinetische energie die vrijgegeven wordt bij het remmen. Deze energie wordt omgezet in elektrische energie die opgeslagen wordt in Lithium batterijen. Bij het accelereren wordt deze energie automatisch gedurende enkele seconden vrijgegeven aan de achterwielen en levert zo een extra boost van 60 kW. Dit is anders dan bij de hybride Porsche GT, waar de elektrische energie door de rijder met een druk op een knop wordt vrijgegeven en dan nog wel aan de voorwielen. Het Le Mans reglement verplicht echter dat de originele aandrijfvorm wordt behouden. Peugeot laat ook weten dat het hier niet gaat om een statisch model, maar dat de wagen daadwerkelijk op de piste te zien zal zijn. Het plan is om de Leeuw te laten meedoen aan de prekwalificaties van de 24 uren eind april waar men de prestaties dan kan vergelijken met de "klassieke" wagens.
De opname van de 24 uren van Francorchamps in de Blancpain Endurance Series voor GT3 en GT4 wagens blijkt dan toch een goede zet zijn. Als alle teams die zich reeds aanmeldden hun intenties waar maken, hebben we nu al meer dan 50 wagens aan de start. De laatst bijgekomen inschrijving komt van de Ecurie Ecosse, dat een door Barwell Motorsport geprepareerde Aston Martin DBRS9 GT3 inzet. Ecurie Ecosse is een team met een rijk verleden, voornamelijk in de endurance racerij dan. Zo kwam het team in de jaren '50 al aan de start van de 24 uren van Le Mans met Aston Martin's en was het succesvol in de jaren '80 met zijn eigen groep C wagens. De deelname in Spa is nog maar een eerste stap in een nieuw endurance programma dat uiteindelijk moet uitmonden in een deelname aan de 24 uren van Le Mans. De rijders zijn al gekend; het zijn Alasdair McCaig, Andrew Smith, Oliver Bryant en Joe Twyman. Zij hebben allen een rijke ervaring, opgedaan in Historic races.
Dat andere Engelse GT team, CRS Racing, heeft nu ook zijn rijders voor de Le Mans series bekendgemaakt, het gaat om Klaas Hummel, Phil Quaife en Adam Christodoulou. De wagen, een Ferrari F430, komt uit in de GTE-Am klasse. CRS komt tevens met twee F458's uit in het Engelse GT kampioenschap. De wagens zijn voor enerzijds vader en zoon Geddie en voor Andrew Tate met Alex Mortimer.
Via een persmededeling werden er meer details vrijgegeven over het nieuwe Belgische GT1 team, Belgian Racing. Het team, dat in feite een satelliet team van Marc VDS Racing is, zet in het FIA wereldkampioenschap twee Ford GT GT1's in. De wagens zullen getooid zijn in de Belgische kleuren rood, geel en zwart en het decoratiepatroon zal geïnspireerd zijn op dat van de zusterwagens van bij VDS. De twee Ford's zijn de beide wagens die Matech verleden jaar inzette, maar dit laatste team moest wegens geldgebrek zijn raceactiviteiten stoppen. Het Belgian Racing team bestaat voor een groot deel uit VDS teamleden, die voordien actief waren op het Ford GT GT3 programma. Dit heeft als gevolg dat Marc VDS Racing zich genoodzaakt ziet zijn deelname aan het FIA GT3 kampioenschap stop te zetten. Er werden nog geen rijders bekend gemaakt voor de beide GT1-bolides, maar het staat buiten kijf dat de gekozen rijders zullen moeten beschikken over het nodige budget.
Dat men ook op een onorthodoxe wijze aan de top van de autosport kan geraken, bewijst de Spanjaard Lucas Ordoñez, die dit jaar aan het stuur zit van een Oreca 03 LMP2 van het Team Signatech-Nissan. Hij won twee jaar geleden de het Nissan GT Academy PS3 Gran Turismo virtuele kampioenschap uit 25000 kandidaten en kreeg als beloning een echt raceseizoen aangeboden in het Europese GT4 kampioenschap. Dit betwiste hij verleden jaar aan het stuur van een Nissan 370Z en nu zet Nissan hem aan het stuur van een LMP2 wagen aangedreven door een motor van hun merk.
Jonas Krauss is aangesteld als manager van de Porsche Mobil1 Supercup en vervangt vanaf vandaag Jens Walther. Walther kreeg afgelopen jaar de positie van CEO van Porsche Motorsports in Noord-Amerika aangeboden en bijgevolg moest Porsche op zoek naar een geschikte vervanger. De 37-jarige Krauss heeft een lange ervaring met monotype series en was ondermeer project manager bij BMW Motorsport, waar hij verantwoordelijk was voor de Formule BMW kampioenschappen.
Foto's: Peugeot Sport, Ecurie Ecosse & Porsche
Nieuwtjes over Peugeot, Lotus, Aston Martin, Ferrari, Ford, Nissan en Porsche
Dit artikel werd gepubliceerd door
in Internationaal op dinsdag 01 maart 2011 om 23:04