Aan de vooravond van de laatste F1-testen staat alles in het teken van het Pirelli rubber. Met KERS en de nieuwe beweegbare achtervleugel probeerde de FIA dit seizoen het racen al wat aantrekkelijker te maken, maar de meeste piloten hebben hun twijfels daaromtrent al geuit. Sterker nog, het lijkt er op dat het eventuele effect van deze twee initiatieven verwaarloosbaar zal zijn in vergelijking met de nieuwe radicale Pirelli banden.
Bij het ontwikkelen van de banden kreeg Pirelli duidelijk de opdracht om voor een hoge graad van slijtage te zorgen, wat in principe zou moeten leiden tot meer pitstops en inhaalmanoeuvres. Eén van de mogelijke bijwerkingen hiervan is dat de piloten minder tijd zullen doorbrengen op de piste tijdens de oefensessies en kwalificaties, want door de hoge slijtage zal het rubber een schaars goed worden. Denk daarbij maar terug aan het afgelopen FIA GT1-seizoen. Tijdens deze waardevolle track time moet men steeds een evenwicht zoeken tussen het sparen van de banden en het zoeken naar een goede setup. Bovendien zal het zeer moeilijk worden om de effecten van een verandering in setup te analyseren, aangezien de slijtage van de banden altijd de belangrijkste factor zal zijn in een verandering van rondetijd.
Het aantal bandensets per weekend is beperkt tot elf en voor de kwalificaties en de race tezamen beschikken de teams maar over zes sets. Aangezien de grip van het rubber na één snelle ronde aanzienlijk afneemt, lijkt het zeer aannemelijk dat we tijdens de kwalificaties van de meeste teams maar één poging per sessie zullen zien. De piloten kunnen zich dus geen fouten veroorloven. Vettel wist hierover het volgende te vertellen: "Tijdens de kwalificaties heb je in het beste geval minstens drie bandensets nodig, maar enkel als alles perfect verloopt. Een gele of rode vlag, of een stuurfout en je kan je banden weggooien. Het is onmogelijk om een tweede run te proberen. In de huidige situatie verlies je al snel een seconde per ronde."
Herman Tilke heeft dezer dagen een zeer drukke agenda. Naast de F1-circuits in India en Austin en de Smolensk-Ring in Rusland, mag de Duitser zich nu ook bezighouden met een nieuw F1-waardig circuit in Kroatië. Het circuit, zo'n 4,5km lang, komt op 15km van de hoofdstad Zagreb te liggen en de kostprijs wordt voorlopig geschat op 250 miljoen euro. Het gehele project wordt privaat gefinancierd en naast de eventuele komst van een F1-race, richt de organisatie zich ook op het WK GT1, WTCC en MotoGP.
Morgen beginnen de F1-teams aan hun laatste testsessie in de aanloop naar het nieuwe seizoen; locatie van dienst is het Circuit de Catalunya. Hoewel de test vijf dagen duurt, mag elk team maar vier dagen in actie komen. Jérôme d'Ambrosio zal de volle vier dagen afwerken aan het stuur van de MVR-02, een grote luxe, maar zonder de bijstand van zijn ervaren teamgenoot zeker ook een zware verantwoordelijkheid.
Kortnieuws met Pirelli, Kroatië en de laatste testsessie voor de start van het seizoen
Dit artikel werd gepubliceerd door
in Formule 1 op maandag 07 maart 2011 om 21:35