Op de dag waarop normaal de eerste GP van het seizoen moest plaatsvinden, blikken we voor een laatste keer terug op het testwerk van de 12 teams. De afgelopen week was het F1 circus weer eens present op het Circuit de Catalunya, te Barcelona. Een circuit dat perfect geschikt is voor setupwerk en het voorbereiden van de races dankzij zijn combinatie van snelle, medium en trage bochten. Aan het einde van dit pré-seizoen is het nog steeds moeilijk om in te schatten waar iedereen nu feitelijk staat, maar het beeld wordt toch al iets duidelijker.
Wat men wel met enige zekerheid kan stellen is dat Ferrari en vooral Red Bull duidelijk een kloof hebben geslagen op de rest van het veld. Het grootste bewijs daarvan ligt in hun consistentie, maar natuurlijk waren er ook regelmatig flitsen van hun ware snelheid te zien. De verassing van de week kwam ongetwijfeld uit het Mercedes GP kamp. Het team had een substantiële upgrade aangekondigd, maar niemand had verwacht dat de zilveren pijlen zo'n sprong voorwaarts zouden maken. Nadat ze het koelingsprobleem hadden opgelost, kwam het ware potentieel van de wagen naar voren. De stijgende lijn van de W02 zou te maken kunnen hebben met de kortere wielbasis van de bolide wordt hier en daar gezegd. Michael Schumacher wist dan ook de snelste tijd van de week neer te zetten met een 1:21.268, bijna een halve seconde voor de Ferrari van Alonso.
Achter Red Bull, Ferrari en nu waarschijnlijk ook Mercedes, vinden we een zeer 'close' middenveld bestaande uit Renault, Williams, Mclaren, Toro Rosso en Sauber. Renault lijkt nog steeds snel maar oogt nu toch wat terrein te hebben verloren, vooral de betrouwbaarheid is een heikel punt voor het Franse merk. Williams staat er met zijn radicale achterkant redelijk goed voor en met de ervaren Barrichello kan het team doorheen het seizoen best wel eens naar de voorkant van de grid migreren. Mclaren is dan weer een heel ander verhaal. Hoewel de situatie niet zo dramatisch is als in 2009, zal het team zijn positie in de kopgroep vermoedelijk niet kunnen handhaven. Daar waar teams als Ferrari en Red Bull opteerden voor een evolutie van de auto van vorig jaar , koos Mclaren voor een radicaal ontwerp met bijhorende risico's en daar draagt het nu de gevolgen van. De nieuwe Toro Rosso, de eerste uit eigen huis, werd door Hamilton als belachelijk snel omschreven en zou wel eens hoge ogen kunnen gooien, net zoals de Sauber die de derde tijd van de week reed.
Achteraan het veld is de VJM04 van Force India het eerste doel voor de achterhoede teams, in het bijzonder Team Lotus. De troepen van Mike Gascoyne hebben hun zaakjes goed op orde en met twee ervaren rijders staan ze er relatief goed voor. Dan is er nog het twijfelachtige verhaal vanuit het HRT kamp. Het Spaanse team is er voor het tweede jaar op rij in geslaagd om naar de eerste GP af te zakken zonder ook maar één kilometer te hebben afgelegd met hun nieuwe bolide. Maar volgens Kamui Kobayashi er is nog hoop voor het team van Colin Kolles: "Misschien gaan we wel zien dat er een Red Bull wordt ingehaald door een HRT. Als zij op oudere harde banden staan en HRT rijdt met een nieuwe set super zachte banden dan kan dat gebeuren."
Jérôme d'Ambrosio kreeg tijdens deze testweek de opdracht mee om de MVR-02 te finetunen voor het aankomend openingsweekend. Het liep zeker niet allemaal van een leien dakje voor hem, de bolide bracht te veel tijd door in de pitbox, maar beter nu problemen ontdekken dan aan de andere kant van de wereld. Over de vier dagen heen hield hij zich bezig met de bandenslijtage, aerodynamica, setup, pitstops en tot tweemaal toe een racesimulatie. Het is en blijft opvallend hoe kalm en beheerst Jérôme de situatie ondergaat, de professionaliteit die hij aan de dag legt in zijn interviews is zeker een van zijn sterkere punten. Over zijn laatste testervaringen wist hij nog het volgende te zeggen: "Ik heb een ongelofelijk belonende week achter de rug en heb enorm van genoten. Ik denk dat we nu maximaal zijn voorbereid op het seizoen. Over de vier afgelopen testen heen hebben we zeer veel bijgeleerd over de nieuwe auto en tevens heel wat kilometers afgemaald. We weten nu hoe we het beste uit het huidige pakket kunnen halen en hoe we de auto verder moeten ontwikkelen in het eerste deel van het seizoen."
Het Formule 1 seizoen start over twee weken in Melbourne.
Verslag laatste testweek te Barcelona - D'Ambrosio klaar voor Melbourne
Dit artikel werd gepubliceerd door
in Formule 1 op zondag 13 maart 2011 om 22:29