Belgian Gentlemen Drivers Club preview Zolder Festival

Het winterseizoen loopt op zijn laatste benen en nu de kalenders en reglementen gekend zijn, mogen de lichten weer op groen. In samenspraak met de Royal Automobile Club of Belgium, heeft ook de Belgian Gentlemen Driver's Club zijn regels op papier gezet en op zaterdag 19 maart is Circuit Zolder de plaats voor de eerste race van het seizoen. In het kader van het VW Fun Cup Festival starten de amateurs van de circuitsport hun seizoen 2011 met een race over 150 minuten (start 15u20).

"Gezien de diverse parameters waar we rekening mee moeten houden, zal de eerste startgrid van het seizoen, met een dertigtal wagens, zeker geslaagd zijn", aldus Patrick Van Billoen, één van de organisatoren van de BGDC. "Onze eerste doelstelling is alvast geslaagd, met name aantonen dat de amateurs in ons land nog aan de bak kunnen komen. Het resultaat had nog beter kunnen zijn, maar een aantal mogelijke deelnemers was bijzonder ontgoocheld over het feit dat de federatie - de RACB bepaalt de reglementen - hun wagens niet aanvaardde. Dat is bijzonder jammer, temeer dat wij nooit als ambitie hebben gehad of zullen hebben om deelnemers uit de nationale kampioenschappen weg te halen of weg te houden. Wij willen gentlemen drivers de kans geven hun sport te beoefenen. Alle betrokkenen die bij ons niet mogen starten, zullen dit jaar zeker ook niet in de BTCS of de Belcar aan de slag gaan. Met de Belgian Gentlemen Driver's Club zitten we op een niveau waar passie het haalt van budgetten of ambities. Het is de instapklasse van onze autosport, waar kleine wagens en beperkte budgetten nog welkom zijn. Ook nieuwkomers en amateurs kunnen bij ons het circuit ontdekken."

Desondanks is de deelnemerslijst voor Zolder meer dan geslaagd. Heel waarschijnlijk zal de Norma M20 van Philip Daniels en Marcus Hahne, ingeschreven in Divisie 2, de toon aangeven en achter deze prototype vinden we de diverse BMW BMW M3 van Spigeleer-Grysouille, Huybrechts, Navez-Moens, Zadnikar, Franssen-Franssen, Geelen-Bayers en van de Water-van de Water. De Duitse bolides zijn ingeschreven in Divisie 3, net als de Ford Focus RS van Ronchail-Dutnoit.

Nog meer strijd is er in Divisie 1, met heel wat Renault Clio (Divoy-Asnong, Lejeune, Buffet-Buffet, Brugma-Morlet, Despriet-Maquet, Servranckx-Crabbe), tegen de armada Honda Civic (Van Billoen-Van Damme-Vandenabeele, Vanbelle-Marrocco-Lannaux), VW Golf (Devos-Declerck, Kevers-Paisse), Peugeot 206 CC (Jeukenne-Bleus), Alfa 147 (Zanca-Vizzini), BMW 125i (Petroons-Sluys), Citroën Xsara (Junius) en de Toyota Yaris van Naniot-Deridder en Ringlet-Ringlet-Gillet.

"Niet enkel is er heel wat afwisseling in het deelnemersveld, wat me daarenboven enorm veel plezier doet, is dat er heel wat Nederlandstalige deelnemers op de BGDC afkomen", gaat Van Billoen verder. "Een groot deel van hen komt uit de DSMEC en zij hadden niet de tijd, nog de middelen of de zin om naar het nationale niveau door te groeien. De Belgian Gentlemen Driver's Club is voor hen een prima alternatief en zij beantwoorden dat aanbod."

Tijdens deze eerste afspraak zal het een en ander op beeld worden vastgelegd, waarbij het dynamisme en de goede sfeer de kern van de reportage zullen worden.

BGDC Press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 15 maart 2011 om 15:54


Andere publicaties op Racingworld.be...