Voorbeschouwing op het komende ILMC seizoen

Met de 12 uren van Sebring wordt aanstaande zaterdag het startschot van de International Le Mans Cup (ILMC) 2011 gegeven. Een heus nieuw wereldkampioenschap van ACO signature. Het ziet er alvast veelbelovend uit met de aanwezigheid van verschillende constructeurs en een paar van de mooiste en meest legendarische circuits van deze wereld.

Zes jaar na de laatste grote reglementswijziging is er weer heel wat veranderd. Voor de ACO staan veiligheid, milieu, kostenbesparingen en een aan elkaar gewaagd veld centraal. De organisatie heeft de touwtjes weer stevig in handen en behoudt zich recht om tijdens het seizoen het evenwicht tussen de wagens bij te sturen. Toch is er op het gebied van het bodywork en de aerodynamica nog steeds een grote vrijheid voor de ingenieurs.

Een trend die we overal zien terugkomen in de autosport is het zogenaamde 'downsizing', iets waar ook de ILMC niet aan ontsnapt. Zo zal men in LMP2 klasse alleen nog maar productiemotoren terugvinden, een keuze waarop reeds kritiek is geuit. Zo zou het snelheidsverschil tussen de Formule LeMans bolides, de leidende GT's en de LMP2's serieus vervaagd zijn. Phil Barker, manager van het RML team wist er het volgende over kwijt: "Er is niet één klasse uit het veld die ons niet kan voorbij snellen op het rechte stuk, en dat is niet goed..."

Het kampioenschap gaat zich tevens steeds meer profileren als "de wereldleider op gebied van green racing". Zo waren er eerder al intitiatieven als de "Michelin Green X Challenge"(teams) en "The Green Challenge" (constructeurs in de ALMS) maar ook naar de toekomst toe blijft de endurance racerij inspanning leveren om groene technologieën hun weg te laten vinden naar het circuit. Zo staat het kampioenschap vanaf dit seizoen open voor hybride motoren. En met succes, zo stelde Peugeot onlangs zijn hybride-diesel versie van zijn Le Mans wagen voor evenals Porsche dat sterk naar buiten komt met zijn KERS-technologie. Ook Audi en Aston Martin hebben op dit moment een project lopen...

Aan constructeurs zal er dit seizoen zeker geen tekort zijn. In de LMP1 klasse zien we dat het gevecht tussen Audi en Peugeot voor de vijfde maal wordt hernomen en in een poging om het tij te doen keren hebben de Duitsers er deze keer voor gekozen om hun Franse rivalen te volgen in het coupé design. Deze twee reuzen krijgen dit seizoen vanaf Spa het gezelschap van de door Prodrive gerunde AMR-One's. Maar ook de Lola (Rebellion) en Pescarolo (OAK Racing) zullen van de partij zijn, net zoals een Oreca chassis van Hope Racing. Opvallend is ook aanwezigheid van Toyota en Nissan als motorleverancier van respectievelijk Rebellion Racing en Signatech (LMP2). Deze betrokkenheid van Toyota ligt in de lijn van de geruchten die stellen dat het Japanse merk dit kampioenschap best wel eens wil gaan gebruiken om het potentieel van zijn hybride technologie te tonen.

In LMP2 zullen er maar 3 prototypes het volledige seizoen afwerken. Signatech-Nissan zal een Oreca 03 LMP2 inzetten, het Amerikaans Level 5 Motorsports laat een Lola-HPD Coupé in actie komen en OAK Racing zet naast zijn twee LMP1's ook nog een Pescarolo LMP2 in.

In de GTE klasse, onderverdeeld in een Pro en Am divisie, zien we een zestal merken op het toneel verschijnen. Met Porsche, Ferrari, Corvette, BMW, Aston Martin en later ook Lotus, zal deze klasse zeker een lust voor het oog zijn. Realistisch gezien zal het gevecht zich echter vooral afspelen tussen Ferrari en BMW aangezien zij als enige voor een volledig seizoen hebben ingeschreven in de GTE-Pro klasse. Opvallende afwezige in deze strijd is Porsche dat waarschijnlijk al zijn inspanningen inzet op de ontwikkeling van zijn nieuw wapen.

Dit veld zal, afhankelijk van het continent, aangevuld worden met vaste deelnemers uit de LMS, ALMS of Asian Le Mans Series, zodanig dat volle starvelden gegarandeerd zijn. De 6 uren van Spa, die bovendien door velen als voorbereiding op de 24 uren van Le Mans zal gebruikt worden, wordt zeker en vast één van hoogtepunten van het Belgische autosportseizoen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op woensdag 16 maart 2011 om 08:17


Andere publicaties op Racingworld.be...