BGDC: Review Zolder Festival

De eerste afspraak van de Belgian Gentlemen Driver's Club, die zaterdag op Circuit Zolder plaats vond, is een geslaagde première geworden. 26 wagens namen de start voor een wedstrijd over 150 minuten en de aanwezige deelnemers keken achteraf allemaal tevreden op het startschot van het seizoen 2011 terug.

Op enkele problemen met het geluid na, zo eigen aan Circuit Zolder, liep iedereen met de glimlach rond, zowel de organisatoren als de deelnemers. Er waren ook heel wat nieuwsgierigen, mensen met de duidelijke intentie om een deelname aan de BGDC in hun agenda in te schrijven en ook zij zagen dat het geheel meer dan geslaagd was. Misschien zien we hen al terug tijdens de tweede manche, over goed 14 dagen in Spa-Francorchamps.

Het sportieve luik van het verhaal zag de dominantie voor de algemene zege van de Norma M20 van Philip Daniels en de Duitser Marcus Hahne. De Norma was de enige wagen in de Division 2 en die wagens zijn toch wel sneller dan de concurrentie. Pole positie, snelste ronde en zege, dat was het resultaat van de race voor een duo dat dit seizoen een combinatie van Belgische en Duitse wedstrijden wil afwerken.

Achter de Norma, was de strijd tussen de BMW M3 E36 van Benoît Navez en Roeland Moens en de VW Golf II van Tony Kevers en Grégory Paisse om de tweede plaats zeer hevig. De BMW verdween jammer genoeg halverwege de race uit de klassementen, nadat een het linkerachterwiel een eigen leven was gaan leiden. Kevers en Servais reden zo naar een tweede plek algemeen en een zege in de Klasse D.

Over Clio en Yaris

De Franse betrouwbare bolide is een te duchten wapen voor de BGDC, want achter de Golf II vonden we de Renault Clio III van Patrick Asnong en Michaël Divoy, die aan hun elfde seizoen samen bezig zijn. Denys en Emilien Buffet reden naar een vierde plek, een derde in de klasse, ook al aan het stuur van een Clio III. Erik Crabbe en Herman Servranckx werden knap vijfde in een iets ouder exemplaar, met name een Clio II. De man uit Haasrode, Herman Servranckx, is één van de vele rijders uit de voormalige DSMEC die zich best op zijn plaats weet in de BGDC en zo zijn er misschien nog wel heel wat in onze contreien.

Toppers die het einde niet haalden, waren er ook, met onder meer de prachtige BMW 125i van Ward Sluys en Olivier Petroons, die een plek in de top-3 zag verloren gaan door een probleem met het maximaal toegestane geluid in Zolder. Ward Sluys was ontgoocheld, maar vertelde aan iedereen die het horen wilde dat deze competitie werkelijk back to basics is. Ook de Peugeot 206 CC van François Jeukenne en Georges Bleus kende pech. Eerst was er een ongeval tijdens de vrije trainingen en later begaf de motor van hun 206 de geest.

De BMW 325i van Jan De Vocht en Johan Van Loo won de klasse E, maar heel wat andere Duitse wagens dienden voortijdig het strijdperk te verlaten. Onder meer de BMW M3 E46 van Zadnikar en Borseth, maar ook de beide BMW M3 E30 van Geelen-Beyers en Van de Water-Van de Water, met enerzijds geluidsproblemen en anderzijds technische haperingen. De BMW M3 46 van Alain en Patrick Franssen mocht zelfs niet starten vanwege het heel vraagstuk rond de decibels.

In de klasse C gingen de zege en ereplaatsen naar de diverse Toyota Yaris met de gele Yaris van Christian Deridder en Jacques Naniot, die tevens ook knap achtste algemeen werden, terwijl de blauwe van Frédéric Ringlet, Sébastien Gillet en Sébastien Ringlet de klasse B won en 14de algemeen werd.

Na deze zeer knappe eerste afspraak, trekt de BGDC over twee weken naar het circuit van Spa-Francorchamps voor een race van 180 minuten, in het kader van de Trophée des Fagnes. Indien u hier meer over wil weten, surf dan naar www.bgdc.be of bel met Patrick Van Billoen (0475 823 020, FR & NL) of Alain Ronchail (0495 532 521, NL). Zij zullen u zeker verder helpen. Lang leve de amateurautosport !

BGDC - Zolder / Einduitslag

1.Daniels-Hahne (Norma M20), 1ste Div.2, 76 ronden 2. Kevers-Paisse (VW Golf II), 1ste Div.1/Cl.D, op 3t. 3. Divoy-Asnong (Renault Clio III), op 3t. 4. Buffet-Buffet (Renault Clio III), op 4t. 5. Crabbe-Servranckx (Renault Clio II), op 4t. 6. Brugma-Morlet (Renault Clio III), op 5t. 7. Van Hulle (Renault Clio III), op 6t. 8. Deridder-Nanniot (Toyota Yaris), 1ste Div.1/Cl.C, op 8t. 9. Van Kuyk (Renault Clio II), op 8t. 10. Van Belle-Marrocco-Lannaux (Honda Civic), op 9t. 11. De Vocht-Van Loo (BMW 385i), 1ste Div.3, op 9t. 12. Ringlet-Gillet-Ringlet (Toyota Yaris), 1ste Div.1/Cl.B, op 13t. 13. Sluys-Petroons (BMW 125i), op 15t. 14. Huybrechts (BMW M3 E36), op 15t. 15. Van de Water-Van de Water (BMW M3 E30), op 20t., etc.

Belgian Gentlemen Driver's Club press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 20 maart 2011 om 20:55


Andere publicaties op Racingworld.be...