Over goed drie weken start op Circuit Zolder het seizoen van het Belcar Endurance Championship. Tijdens het bezoek van het FIA GT1 World Championship aan ons land mogen de deelnemers aan de editie 2011 van het nationale kampioenschap meteen de piste op voor een race van 180 minuten. Tijd voor nieuws uit het kamp van het Belcar Endurance Championship en een eerste troepenschouw.
Nieuwe klasse, nieuw bloed
Naast de gekende wagens uit de GT3, GT Open en toerismeklasse vinden we vanaf dit seizoen ook de klasse GT3/B voor GT3-wagens met een oudere homologatie. In deze klasse vinden we de wagens die aan het reglement GT3 voldoen, maar die niet tot de laatste homologatie behoren. De RACB heeft een lijst van toegestane wagens, met onder meer Porsche 997 GT3 Cup S, Ferrari 430 of andere Jaguar XKR. Uiteraard blijven deze wagens uiterst competitief, zoals de zege van een Porsche 997 GT3 Cup S afgelopen seizoen in de 24 Uur van Zolder nog bewees. Met hun eigen klasse kunnen deze wagens niet enkel meestrijden voor het algemene klassement, maar op het einde van het seizoen ook een eigen titel in de wacht slepen.
Nog wijzigingen
De Porsche 996 GT3 Cup, conform aan het Cupreglement, wordt vanaf dit seizoen aan de klasse GT- 3500 cc toegevoegd, terwijl de klasse voor toerismewagens met een cilinderinhoud van 1950 tot 2500cc uit het Belcar Endurance Championship verdwijnt en in 2011 zal er binnen het Belcar Endurance Championship enkel nog een algemene rijderskampioenschap zijn.
Een super startveld
In de Koninginneklasse, de GT3, lijkt de strijd ongemeen spannend te worden. De regerende kampioen WRT komt terug en zal later zijn rijders bekend maken, terwijl de nummer twee van afgelopen seizoen ProSpeed Comeptition opnieuw een beroep doet op Maxime Soulet en Marc Goossens, vorig jaar nog winnaar van drie races. De beide heren zijn het halve punt waarmee ze de titel in 2010 verloren nog niet vergeten en zijn klaar voor een klinkende revanche. "Wij willen de titel in 2011", klonk het vastberaden tijdens de persvoorstelling van het Luikse team, dat vooralsnog geen plannen voor een tweede wagen bekend maakte.
Maar WRT en ProSpeed Competition zullen zeker niet alleen zijn in hun strijd om de titel. Wat te denken van KRK dat twee nagelnieuwe Mercedes SLS GT3 inzet voor Anthony Kumpen - Koen Wauters en Kris Wauters - Raf Vanthoor. In Limburg is de titel ook zeker geen onbesproken onderwerp, maar dat zal het zeker ook niet zijn in de ateliers van Delahaye in Waver waar een Corvette voor Bouvy en Coens klaargestoomd wordt: "Het is uiteraard de wagen die in 2010 Christian Hohenadel en Daniel Keilwitz toeliet om de titel bij de rijders in het European FIA GT3 Championship te behalen. De wagen krijgt bovendien de laatste evoluties 2011 mee, waaronder een betere koeling, remmen die beter tegen het langere werk bestand zijn en een aanpassing aan de achterzijde van de wagen. De wagen is betrouwbaar en heeft zo'n 600 pk, wat zich in principe in vlotte inhaalbewegingen moet vertalen", aldus teambaas Gilles Terlinden.
Nog rauwe kracht komt er uit het Hoge Noorden met een Ford GT voor Pertti Kuismanen, terwijl er ook Brits flegma op de startgrid zal terug te vinden zijn met een Aston Martin DBRS9 van Barwell voor Jeffrey van Hooydonck en Tim Verbergt en een tweede exemplaar ingezet door GPR en Eddy Renard. Mogelijkerwijze zien we daar de Zwitserse ex-FIA GT3-kampioen Henri Moser op.
Italiaanse bolides zijn er ook, met mogelijk, naast de gebroeders Thiers in hun gekende Ferrari, ook nog een nieuwe Ferrari 458 voor Chad Racing.
Ondertussen is er ook de geruchtenmolen die echter meer dan eens waardheid wordt en daarin worden Bert Longin en First Motorsport aan elkaar gelinkt en is er zelfs sprake van een gastoptreden van een BMW Z4 van het Nederlandse DB Motorsport. De GT3b kan ook op interesse rekenen en DVB Racing uit Keerbergen en Danny De Laet lijken de handen in elkaar te slaan om twee Lamborghini Gallardo in te zetten.
Open strijd in GT Open...
Belgium Racing, Level Racing, Mc Donalds Racing, Jo Lammens... ze hebben één ding gemeen, ze zetten namelijk allemaal in op Porsche voor de strijd in GT Open. Ook het Limburgse Speedlover komt zeker met een Porsche 997 en een Porsche 996. "De Porsche 996 is overigens een zeer betrouwbare en economisch zeer rationele keuze voor teams die in de Belcar met het nationale autosportniveau willen kennis maken en vandaar hebben wij de Porsche 996 ook in de categorie -3500 cc ondergebracht. We willen de mensen motiveren om de wagen weer te gebruiken waarvoor hij dient, met name racen, want er staan er te veel stil", aldus Hans van de Ven, Belcar promotor.
De Mosler van Mext of de Viper van AD Sport met Wim Lumbeek en de oude Viper uit Le Mans van Brass zijn mogelijke tegenstanders voor de diverse Porsche.
Zeer snel toerisme
Wat Porsche in de GT-klasse is, betekent BMW in de toerismeklasse. Hoe divers de wagens ook zijn in de toerismeklasse van het Belcar Endurance Championship, het logo van het merk uit Beieren is nooit ver af. Ook dit seizoen vertrouwen weer heel wat teams op de producten van BMW, waaronder MSE, MI Racing, Hamofa, DVB of het Duitse Packeissen.
Generale repetitie
Voor de eerste afspraak op circuit Zolder op 9 en 10 april, is er alvast de officiële test day, op donderdag 31 maart. Tegen die datum kennen we de laatste geheimen van de inschrijvingslijst van het Belcar Endurance Championship 2011 dat opnieuw een hele mooie uitgave belooft te worden.
Speedworld press
Een vooruitblik van de organisatoren op het seizoen 2011
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 21 maart 2011 om 19:04