GT-racerij anno 2011, een overzicht (deel 1)

Ondanks de economische crisis moeten we constateren dat de laatste jaren nieuwe race series en klassen als paddenstoelen uit de grond schieten; zowel voor formule wagens (Superleague Formula, A1-GP, GP3, AutoGP, A10, F. Abarth) als voor prototype en GT wagens (ILMC, LMS, GT3, GT4, GT-E, Open GT). Een gevolg is dat de leek zijn weg dreigt te verliezen tussen al die verschillend klasses en formules. Zulks kan alleen maar leiden tot een verlies aan interesse voor de sport. In een serie artikels probeert Racingworld.be u kort wegwijs te maken in de verschillende GT klassen, series en kampioenschappen.

Geschiedenis
De geschiedenis van de moderne GT racerij start in feite in 1994, bij het oprichten van het BPR kampioenschap. Nadat de FIA en Ecclestone de constructeurs uit de groep C lokten en naar de Formule 1 dirigeerden, viel de endurance racerij als het ware in een zwart gat. De GT liefhebber kon enkel terecht in cup series (Porsche, Venturi) en enkele nationale kampioenschappen. In 1994 dan besloten de heren Barth, Peter en Ratel om de verschillende cup wagens samen te brengen in een GT endurance kampioenschap. Begonnen met enkele Porsche's en Venturi's, steeg het niveau al snel met de komst van de McLaren F1 GTR en de Ferrari F40. Als eind 1996 Porsche, Mercedes, BMW (via McLaren) en Lotus allen een GT aanbieden, neemt de FIA de organisatie over en vormt het kampioenschap om tot het FIA GT Championship. Na twee jaar verdwijnt het kampioenschap alweer als alle merken buiten Mercedes zich terugtrekken. De FIA laat het kampioenschap over aan de GT2 wagens en introduceert een jaar later een N-GT categorie voor minder sterke wagens. In 2001 worden de 24 uren van Francorchamps aan de kalender toegevoegd.

De belangstelling voor het kampioenschap neemt terug toe en voor het seizoen 2005 worden beide voormalige categorieën, GT en N-GT, herdoopt in GT1 en GT2. Langzaam doen supercars, zoals de Saleen en vooral de Maserati MC12 hun intrede. Stéphane Ratel heeft zich ondertussen ontpopt tot de grote heerser over het GT gebeuren en de stijgende interesse voor zijn kampioenschap doet hem dromen van een wereldkampioenschap. De Fransman krijgt zijn wereldkampioenschap label van de FIA voor 2010. Het WK staat enkel open voor GT1 wagens en de wedstrijdduur wordt ingekrompen tot 2 maal 45 minuten.

FIA GT1 World Championship
Naast F1, WRC en WTTC is GT1 de enige reeks met een WK status. De toegelaten wagens zijn tweedeurs GT's met twee zitplaatsen naast elkaar (of 2+2), die tevens gehomologeerd zijn voor op de openbare weg, hoewel dit laatste bij sommige wagens als de Maserati MC12 eerder een formaliteit lijkt. Maximale cilinderinhoud is 8000 cc voor atmosferische motoren en 4000 cc voor turbo geblazen motoren. Het minimale gewicht moet 1100 kg zijn.

Verschillende beperkingen (onder andere inlaatrestricties) worden opgelegd om de kosten en prestaties aan banden te leggen. Ook bestaat er een succesbalast systeem waarbij de snelste wagens in een race meer gewicht toebedeeld krijgen voor de volgende race. Twee wedstrijden worden per weekend gereden waarbij een kwalificatie race de startopstelling van de hoofdrace bepaalt. In de kwalificatierace krijgen enkel de zes eerste in het klassement punten (8-6-4-3-2 en 1), in de hoofdrace de tien best geklasseerde deelnemers (25-18-15-12-10-8-6-4-2 en 1).

Deelnemende wagens zijn onder andere de Ford GT, de Aston Martin DBR-9, de Nissan GT-R en de Lamborghini Murcielago. Er zijn geen nieuwe modellen meer in ontwikkeling waardoor reglement voor 2012 waarschijnlijk grondig moet herzien worden.

GT2
Dit was oorspronkelijk tweede divisie in het FIA GT kampioenschap, was ook toegelaten in de Le Mans Series (hierover later meer). Deelnemende wagens zijn GT wagens (2 deuren, 2 zitplaatsen), gehomologeerd voor de openbare weg en gebouwd op minimum 25 exemplaren voor kleine constructeurs en 100 voor grote constructeurs. De maximale cilinderinhoud is 8000 cc voor atmosferische motoren en 4000 cc voor turbo geblazen motoren. Striktere reglementering dan voor GT1 wagens, zoals een chassis gebaseerd op de wegversie en achtervleugel uit één stuk. Doorheen het kampioenschap waren Porsche en Ferrari in feite de voornaamste deelnemers.
Het gepland Europees GT2 kampioenschap werd wegens gebrek aan deelnemers afgevoerd in 2010. Datzelfde jaar werden de GT2's nog toegelaten in de 24 uren van Francorchamps, maar voor 2011 verdwijnt ook deze optie.

GTE (ILMC/LMS/ALMS)
De ACO besloot vorig jaar om de GT1 categorie te schrappen en naar één GT categorie te gaan, gebaseerd op de GT2 reglementering. De naam werd aangepast in GTE, kort voor GT Endurance.
GTE is dus eigenlijk de voortzetting van de GT2 maar voor races gereden onder het ACO reglement. Er zijn wel twee subklassen de GTE-Pro en de GTE-Am. In de GTE-Pro rijden de meest recente wagens met professionele rijders aan boord, in GTE-Am vinden we wagens van minstens een jaar oud terug bestuurd door gentlemen drivers.
Wij zien er wagens als de Porsche 911 GT3-RSR, de Ferrari F458, de Corvette C6.R, de BMW M3, de Lotus Evora, de Ford GT en de Aston Martin Vantage aan het werk momenteel.

In de loop van de komende dagen, kan u zich verwachten aan een tweede deel in dit overzicht.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op donderdag 24 maart 2011 om 10:30


Andere publicaties op Racingworld.be...