Na een lang winterseizoen vol speculaties en onzekerheid is het FIA GT1 kampioenschap dan vandaag uiteindelijk toch in gang geschoten met de vrije testsessies in Abu Dhabi. Geen 20, maar 18 wagens stonden er opgesteld in de pits. Zoals verwacht konden SRT en DKR ieder slechts één Corvette aan de start brengen en geen twee, zoals eerder door de FIA aangegeven. Ook voor de volgende manche in Zolder zullen we het met twee Corvettes moeten doen, pas vanaf de derde manche hopen beide teams in de mogelijkheid te zijn een tweede wagen in te zetten. Het probleem is echter dat er niet genoeg Corvettes beschikbaar zijn. Daarnaast blijken de twee wagens die bij Selleslagh geprepareerd worden voor het DSC kampioenschap niet zomaar om te bouwen naar de GT1 configuratie. Bij SRT, nu onder Chinese vlag met sponsor Exim Bank, vinden we zoals verleden week al te lezen was Mike Hezemans en Nick Catsburg terug, terwijl op de DKR wagen nu toch de eerder aangekondigde rijders Michael Rossi en Jaime Camara instappen; niet Laurent Cazenave en Jean-Claude Police zoals te lezen valt op de officiële deelnemerslijst.
Gezien er geen gemeenschappelijke testsessies hadden plaatsgevonden gedurende de winter, keek iedereen uit naar deze eerste gezamenlijke confrontatie. De morgensessie begon goed voor het Marc VDS team toen Martin al vroeg de snelste tijd liet afklokken. Slechts op het einde van de sessie was één van de All-Inkl Lamborghini's nog net iets sneller. Verder volgden één van de Hexis Aston's (Piccini/Hohenadel) en de JR Nissan van Krumm/Luhr. De tweede VDS Ford (Leinders) was dertiende, terwijl beide Belgian Racing Ford's nog lager op de tabellen terug te vinden waren.
De namiddag training verliep echter catastrofaal voor Marc VDS Racing; beide wagens bliezen hun motor op met als resultaat geen tijd voor Martin en een vijftiende tijd voor Leinders. De twee Belgian Racing Ford's waren bovendien de langzaamste wagens op de baan, met het gevolg dat de vier Ford's eindigden op de vier laatste plaatsen. Heel wat beter verging het de Corvette's, waar de SRT wagen als vierde snelste eindigde net voor de DKR bolide die de vijfde tijd neerzette. Weer was het een All-Inkl Lamborghini (M.Basseng/M.Winkelhock) die het snelst was, voor de tweede wagen van het team en de Young Driver Aston van Mücke/Turner. Natuurlijk kan men nog geen definitief oordeel vellen na deze eerste dag aangezien de meeste teams zich beperkten tot het afstellen van de wagen of de kans gaven aan hun nieuwe rijders om de wagen te leren kennen. Donderdag wordt er overigens niet gereden op het Yas Marina circuit.
Vandaag werd ook bekend gemaakt dat ex-Formule 1 rijder Christian Klien de zesde man wordt bij Aston Martin voor de 24 uren van Le Mans. Hij vervoegt Darren Turner en Stefan Mücke op de één van de nieuwe AMR-One's.
GT1 testsessies te Abu Dhabi + Christian Klien naar Aston Martin
Dit artikel werd gepubliceerd door
in FIA GT op woensdag 23 maart 2011 om 23:56