De eerste championship race van het seizoen begint met een knalstart van Bernoldi die van P4 naar de leiding doorstoot, terwijl de van pole gestarte Ford van Martin twee plaatsen verliest. Er is overigens meer slecht nieuws vanuit het Marc VDS Racing kamp; de tweede Ford van het team zal, na een ontplofte motor, de wedstrijd niet aanvangen. Tot overmaat van ramp rammen de Belgian Racing Fords elkaar in de beginfase van de baan, terwijl debutant Winkelhock in zijn Lamborghini ook heel breed gaat in de eerste bocht. Terug naar de kop van het veld, waar alle wagens minutenlang op een zakdoek rijden. Ondanks alle rechte stukken en de minieme verschillen tussen de wagens, blijkt voorbijgaan aan een andere wagen een uiterst moeilijke bezigheid. Maxime Martin probeert rondenlang door te stoten naar de tweede plaats, iets wat hem na goed 15 minuten wedstrijd uiteindelijk ook lukt. De jonge Brusselaar dicht in geen tijd het gat met de leidende Sumo Power Nissan, maar Bernoldi passeren lukt evenwel niet. Beide heren duiken simultaan de pitlane in en bij het verlaten van de standplaats gebeurt het ondenkbare...
Ricardo Zonta, die het stuur overnam van Enrique Bernoldi, knalt in de zijkant van de Marc VDS Ford met Fred Makowiecki aan het stuur. Beide rijders blijven halsstarrig naast en zelfs tegen elkaar rijden in de pitstraat waarbij "Mako" uiteindelijk het pleit wint. Bij Ricardo Zonta blijkt de veiligheidsgordel niet te willen vastklikken, waardoor de Braziliaan veel moeite heeft om met één hand de riem vast te klikken, met de andere hand te sturen en ondertussen zijn wagen recht te houden terwijl Frederic Makowiecki in de zijkant beukt. De Braziliaan moet aan het einde van de ronde opnieuw de pits opzoeken wegens een lekke linkervoorband, terwijl de Ford, ondertussen nog steeds virtueel in P2, een drive through penalty krijgt. De onverwachte leider is echter de Lamborghini van Nicky Pastorelli; de bolide is op kousenvoeten doorgeslopen naar de leiding in de wedstrijd en de pitstop lijkt dan ook slechts een formaliteit te worden... Lijkt, want bij het verlaten van de pitstraat laat de Italiaanse schone het All-Inkl team in de steek. Een slecht contact met de batterij houdt de Lamborghini V12 muisstil. Uiteindelijk slaagt Schwager erin de V12 opnieuw te doen zingen, maar de Duitser verliest ettelijke posities en valt terug tot buiten de top 10.
Ondertussen heeft Hexis een verbluffend snelle pitstop uitgevoerd en zowaar de leiding in de wedstrijd overgenomen! Richard Westbrook, op de tweede plaatst, knaagt rondenlang aan het tijdsverschil met de leidende Aston #3 van Piccione/Dusseldorp. Met nog 8 minuten op de klok, slaagt de Brit erin zijn Japanner onder de achtervleugel van de Aston Martin te positioneren. Als randinformatie kunnen we overigens melden dat die achtervleugel ietsje hoger gemonteerd staat dan vorig seizoen, wat vanzelfsprekend invloed heeft op de luchtstroom over de wagen.
Opmerkelijk is dat Stef Dusseldorp geen defensieve lijn opzoekt en het gevecht met de Nissan van Westbrook niet mijdt. Aan de finishlijn is het de Nederlander die het laken naar zich toe trekt en de eerste championship van het seizoen op het conto van Aston Martin schrijft. Marc Basseng vervolledigt het podium op een vijftiental seconden van Westbrook.
Waar we in de kwalificatierace nog een dominante Nissan armada zagen, is het nu Aston Martin die alle vier de wagens in de top zes parkeert, met Hohenadel/Piccini op P4, gevolgd door Mücke/Turner en Müller/Enge. Maxime Martin en Frédéric Makowiecki eindigen uiteindelijk nog achtste, na Wendlinger/Kox.
De uitslag van de championship race
01 Piccione/Dusseldorp - Hexis AMR (Aston Martin)
02 Dumbrek/Westbrook - JRM (Nissan)
03 Winkelhock/Basseng - All-Inkl (Lamborghini)
04 Hohenadel/Piccini - Hexis AMR (Aston Martin)
05 Mücke/Turner - Young Driver AMR (Aston Martin)
06 Müller/Enge - Young Driver AMR (Aston Martin)
07 Wendlinger/Kox - SRT (Lamborghini)
08 Martin/Makowiecki - Marc VDS Racing (Ford)
09 Brabham/Campbell-Walter - Sumo Power (Nissan)
10 Hezemans/Catsburg - Exim (Corvette)
Foto: SRO/DPPI
GT1: Abu Dhabi: Piccione/Dusseldorp schenken Aston Martin overwinning
Van onze redacteur
Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op zaterdag 26 maart 2011 om 17:49