GT1: Zolder: Vanina Ickx zal deelnemen na steun uit onverwachte hoek!

Afgelopen weekend moest Vanina Ickx haar debuut in het FIA GT kampioenschap uitstellen doordat ze een startverbod kreeg opgelegd. Vanina bleek namelijk een heel stuk kleiner te zijn dan haar teamgenoot. Hierdoor bleek de amazone, eens in de wagen geďnstalleerd, ofwel met haar helm de rolkooi te raken ofwel veel te laag te zitten en bijgevolg geen zicht te hebben op de baan. Een veiligheidsprobleem dus, dat niet zomaar viel op te lossen ver weg van de Marc VDS ateliers. Volgende week is reeds de volgende meeting van het kampioenschap en dan nog wel in Zolder, waarbij Vanina vooruitgeschoven werd als boegbeeld voor de meeting. Een tweede forfait zou catastrofaal zijn voor de Zolderse organisatie.
Dit artikel is een aprilgrap en berust bijgevolg niet op waarheid.

De tijd tussen de eerste en de tweede meeting is echter zeer kort en een heropbouw van de wagen bleek een onmogelijke klus te zijn, mede door de strikte homologatiefiche van de Ford GT. Nu lijkt er echter een oplossing uit een onverwachte hoek te komen. Michelin, welke de single tyre supplier is in het FIA GT1 WK, heeft namelijk voorgesteld om voor de gelegenheid van de meeting te Zolder een beperkte set laag profiel banden te voorzien. Uitgerust met deze Michelin ULPT GT (waarbij ULTP staat voor Ultra Low Profile Technology), zal de Ford GT tot twee centimeter lager staan en is Vanina in de mogelijkheid om op alle momenten de baan beter te zien.

Een opgeluchte Marc van der Straten, "Dit is een pak van mijn hart. Vanina zal aan de start staan en zal de race in alle veiligheid kunnen betwisten, iets wat in feite altijd de bedoeling is. Het was daarnaast ook niet makkelijk om een teamgenoot te vinden die niet te groot is. Bovendien heeft deze verlaagde wagen een aerodynamisch voordeel dat hem moet toelaten sneller te zijn op het rechte stuk, hoewel dat voordeel op Circuit Zolder al bij al beperkt zal zijn. Het is nu nog enkel afwachten op de definitieve goedkeuring van de FIA."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA GT op vrijdag 01 april 2011 om 07:34


Andere publicaties op Racingworld.be...