Op een chaotische start en enkele woelige eerste ronden na, beleefden we een eerder saaie seizoensopener in de Le Mans Series editie 2011. Tijdens de race over zes uur te Paul Ricard werden alle LMP1, op het exemplaar van Pescarolo na, door problemen teruggeslagen. Logischerwijs won de Franse wagen dan ook de wedstrijd, voor één van de Rebellion Lola's. Op de derde plaats eindigde, enigszins verrassend, de eerste LMP2; de Zytek-Nissan van Greaves Motorsport. De Boutsen Energy Racing Oreca van onder meer onze landgenoot Nicolas De Crem was lange tijd een van de kanshebbers op een algemeen podium. Na het verdwijnen van de drie top Porsches in het startincident (zie eerdere newsflash voor tekst en videobeelden) behaalde Ferrari van haar kant een gemakkelijke overwinning in de GT klasse.
Henri Pescarolo's team verdween verleden jaar van het toneel als gevolg van financiële problemen. Met de hulp van enkele vrienden en sponsors bouwde hij zijn team echter terug op. De Fransman maakte voor dit jaar één van zijn oude auto's terug startklaar en besloot er LMS mee te betwisten. Een betere terugkeer kon de voormalig Formule 1 piloot zich dus niet inbeelden. Het weekend was nochtans slecht begonnen voor Pescarolo, nadat de wagen van de tweede startplaats naar de laatste werd verwezen voor het gebruik van een onreglementaire bodemplaat. Na de tumultueuze start waarover we eerder berichtten, namen de LMP1’s de leiding. Al snel kregen de Lola’s (versnellingsbak en niet sluitende deur) en de Zytek (ontplofte band) echter met problemen te kampen. Ondertussen baande de Pescarolo zich een weg door het veld en nam de leiding na iets meer dan een half uur race. De Franse wagen zou niet meer bedreigd worden. De Rebellion Lola bestuurd door Jean-Christophe Bouillion probeerde nog aan te klampen, maar verloor alle kansen door een slipper. De AMR-One stelde, net zoals eigenlijk het ganse weekend al het geval was, zwaar teleur. De troepen van Dave Richards hebben overduidelijk nog een pak werk voor de boeg als ze over twee maanden de handschoen willen opnemen tegen onder meer Peugeot en Audi...
In de LMP2 klasse zagen we een mooie wedstrijd van de Boutsen Oreca met ondermeer onze landgenoot Nicolas de Crem aan het stuur. De wagen kreeg echter af te rekenen met problemen (batterij) en belandde zo net naast het podium. De overwinning in de klasse was verrassend voor de Greaves Motorsport Zytek-Nissan van Tom Kimber-Smith, Gary Chalandon en Karim Ojjeh. Het trio werd bovendien derde algemeen. De tweede plaats was voor de PECOM Racing Lola Judd van Russo-Kaffer-Perez, voor de Strakka Racing ARX-HPD van Leventis-Watts-Kane.
Na het uitvallen bij de start van alle Porsche's uit de GTE-Pro klasse, behaalde Ferrari een quadrupel in de klasse. Het was weliswaar niet het AF Corse exemplaar, welke met brandstofproblemen kampte, dat met de bloemen mocht gaan lopen. Die eer viel de "Giallo Modena 4305" (geel voor de modale lezer) gekleurde F458 Italia van JMW Motorsport te beurt. Bemerkenswaardig is trouwens dat de equipe de wagen slechts enkele dagen geleden in ontvangst nam. De Hankook F430 vervolledigde, na een stop and go van een minuut, het podium voor de tweede AF Corse F458.
Toch nog een, weliswaar zeer klein, lichtpuntje voor Porsche; de Felbermayr-Proton Porsche 911 GT3 RSR won de GT-Am categorie, voor de Ferrari F430 van onder meer Stéphane Lémeret. In de Formula Le Mans klasse was de Pegasus Racing FLM-Oreca 09 primus.