Het zat er reeds een tijdje aan te komen. Bart Van den Broeck en vaste kompaan Chris Voet blijven in de BTCS, maar gaan een trapje hoger richting T3 met een Seat Leon Supercopa. Een wagen die gebouwd is voor competitie en die reeds enkele seizoenen het mooie weer maakt in de Belgian Touring Car Series. Na een dikke 10 seizoenen in verschillende competities met een Renault Clio slaat het duo een nieuwe en voorlopig nog onbekende weg in.
Na de Renaults 19, Mégane Cup, Clio 2 en Clio 3 en de Alfa 147 GTA, waarmee Bart Van den Broeck en Chris Voet jarenlang met wisselend succes het peloton vervoegden komt het team nu opzetten met een heuse Seat Leon Supercopa.“We moesten iets doen”, vertelt Bart Van den Broeck. “De Renault Clio is voorbijgestreefd inzake competities zoals de BTCS. Tenzij je de wagen laat upgraden zoals het exemplaar van T2 kampioen Stephan Polderman. Maar ook zoiets kost handenvol geld en het blijft een Clio. Daarom heeft Chris beslist om een Seat Leon Supercopa aan te schaffen”.
De Supercopa is binnen de BTCS een groot succes met een tiental wagens aan de start in deze merkencup en krijgt een apart podium en klassement binnen de Klasse T3. Velen rijden er reeds enkele seizoenen mee rond en hebben een karrenvracht aan ervaring. Vorige week donderdag werd deze wagen voor het eerst getest en de meningen waren voorzichtig positief.
“De eerste ervaring was positief. Het enige vergelijk dat we hebben met de Clio en de Alfa is dat het ook een voortrekker is. Maar daar houdt de vergelijking dan ook op”, lacht Bart Van den Broeck
“We vertrekken met een achterstand tegenover de concurrentie die we in de loop van het seizoen moeten trachten weg te vlakken. Geen eenvoudige opdracht. Het schakelen aan het stuur, geen koppelingspedaal, links remmen, de turbo, vlakke bodemplaat, zijn allemaal nieuw voor ons. Dit gekoppeld aan het feit dat deze wagen andere rempunten en een snellere bochtensnelheid heeft. Kortom, een grote aanpassing die we in een te korte tijd onder de knie moeten krijgen”.
De Supercopa moet ons in staat stellen om onze honger op competitie te stillen. Met de Clio reden we eenzaam rond omdat de andere wagens verder geëvolueerd waren. Nu zitten we op papier allemaal met hetzelfde materiaal. Het is nu aan ons om zo snel mogelijk een ideale set up te vinden om aansluiting te krijgen met de andere Supercopa’s. We verwachten dan ook geen wonderen tijdens de eerste wedstrijden. We moeten groeien. We mikken op betrouwbaarheid en uithouding. En dan denk ik reeds richting 12 Hours of Spa. Momenteel zitten we dus in de Klasse T3 waarin ook de officiële VW Scirocco’s en de pijlsnelle BMW’s rondrijden. Deze zijn te snel voor de Supercopa’s, maar tijdens wedstrijden van lange adem kan er van alles gebeuren. Eerst de wagen onder de knie krijgen en de evenknie worden van de andere Seats. En dat zal alleen kunnen met veel te rijden en te trainen. En we mogen uiteraard ook het aspect amusement niet vergeten. Daar doen we het tenslotte voor. Wat mij betreft mag het regenen. Dan blijft het verschil binnen de perken”, besluit een enthousiaste Bart Van den Broeck.
Bart Van den Broeck press