Voor het negende jaar op rij al stort Philippe Bonneel zich vol goede moed in het racen op circuit. Na een lange winter is het tijd om de racewagens opnieuw van stal te halen en een boeiend kampioenschap te beleven…
Philippe kiest dit jaar opnieuw voor het “Belgian Touring Car Series” kampioenschap, hét topkampioenschap in België. Nadat hij vorig jaar noodgedwongen door de crash van zijn ploegmaat de laatste twee raceweekends moest missen - en dus een streep moest trekken door zijn titelambities - kiest hij nu resoluut voor een hogere klasse in dit kampioenschap.“Na 9 jaar racen met 2 liter wagens had ik zin in iets anders, ik wilde proeven van krachtiger bolides… De meest aantrekkelijke klasse was de T3, de dichtst bevolkte in deze BTCS. Het zal er loeihard aan toe gaan, met prachtige wagens en heel snelle piloten. Ik heb geen andere ambitie dan deel uit te maken van deze klasse en gaandeweg te leren… Ik hoop dat ik mij snel zal kunnen aanpassen, want ik verander van een voorwiel aangedreven wagen met 200 PK naar een achterwiel aangedreven BMW 1 met 400 PK. Een wereld van verschil dus… ! Toch hoop ik hier of daar een goed resultaat te kunnen meepikken.”
Philippe Bonneel treedt aan met een BMW 1 met een 6 cilinder motor in lijn van de BMW M3 3,2 liter. De motor ontwikkelt 398 PK, bij een gewicht van 1200 kg. Een sequentiële versnellingsbak moet het schakelen vlot laten verlopen en qua vering en remmen is de wagen ook specifiek uitgerust. In de T3 klasse zullen er zeker snellere bolides rondrijden, maar omdat regelmaat een belangrijke troef is in het kampioenschap mag het vel van de beer niet verkocht worden voor hij geschoten is...
“Het was een moeilijke opdracht om een goed team te vinden voor redelijke budgetten, maar het grootste probleem dit jaar is volgens mij de vorming van een complementair team met twee goede piloten. Ik moet bekennen dat ik er niet in geslaagd ben om een snelle piloot met budget genoeg te vinden om samen met mij het kampioenschap te betwisten. Vandaar dat ik besliste om de eerste races alleen af te werken. Voor de twaalf uur is het de bedoeling dat er een tweede piloot en misschien derde piloot bijkomt, maar deze liggen dus nog niet vast. ”
Philippe kan rekenen op de steun van zijn trouwe sponsors, zoals Running Mate, Full Cleaning Services, Lecot, SOS Huis en Tuin, Vanomobil en Apex. Daarenboven is de officiële BMW concessie Monserez in Aalbeke en Kortrijk andermaal van de partij om Philippe te steunen, net zoals in 2003 en 2004, toen hij zijn autosportcarrière begon in de MINI Challenge. Delta Plus België is een nieuwe partner ,die via zijn steun zijn steentje bijdraagt om Philippe te helpen de overstap naar de T3 klasse te kunnen maken.
Tijdens het weekend van 9&10 april in Zolder gaat de BTCS van start met twee manches van 90 minuten, in het programma van het prestigieuze wereldkampioenschap FIA GT.
Philippe Bonneel press