Beste sportvrienden, kruis alvast één datum met rood in uw agenda aan: zaterdag 7 mei! Op het schitterende circuit van Spa-Francorchamps wordt dan immers de 1000 Km van Spa verreden, de tweede wedstrijd van de ILMC, één van de hoogtepunten van het autosportseizoen 2011. Door de verschuiving naar zaterdag kan u op zondag alvast ook de GP F1 van Turkije, met onze landgenoot D’Ambrosio integraal en in alle comfort volgen.
Op een dikke maand voor de mythische 24 Uur van Le Mans zullen alle fabrieksteams en andere toppers aanwezig zijn tijdens de tweede wedstrijd van de Intercontinental Le Mans Cup, meteen ook de tweede race van de Le Mans Series.“De grote nieuwigheid is uiteraard dat onze wedstrijd op zaterdag tussen 14u05 en 20u05 plaats vindt”, onderlijnt wedstrijdleider Pierre Delettre. “Bovendien is onze race de eerste Europese manche van de ILMC, na de opener op Amerikaanse bodem in Sebring. Zoals het reglement voorschrijft, duurt de race 6 uur, maar de naam 1000 Km van Spa blijft wel behouden.” Als we van te veel safety cars gespaard blijven, kunnen we de kaap van de duizend kilometer dus zeker passeren.
De eerste vrije trainingen vinden plaats op donderdag, terwijl de kwalificaties vrijdagnamiddag zullen plaats hebben.
Wie van endurance houdt, kan gewoon niet afwezig blijven in Spa, want naast de grote repetitie voor Le Mans is er ook de wereldpremière van de gesloten Audi R18 TDi, het allernieuwste wapen van het merk uit Ingolstadt. Met deze wagen wil Audi het succes van de voorbije jaren verder zetten, maar dan moeten ze wel voorbij de gloednieuwe Peugeot 908 en de al even nieuwe Aston Martin van Prodrive, dat tegen de stroom in roeit door met een open wagen in het strijdperk te treden. Bovendien ligt onder de kap van de nieuwe Aston een kleine tweeliterturbomotor, een quasi onuitgegeven iets in de wereld van de uithouding.
In Spa treedt Peugeot met maar liefst drie 908 HDI aan, naast de privé Oreca Peugeot die in Sebring alle fabriekswagens bij de neus nam en won. In LM P1 zien we verder nog de Pescarolo die de eerste race van de Le Mans Series in Paul Ricard won, maar ook de Zytek, Acura en Lola-Toyota.
Op dit ogenblik is er geen enkele Belg zeker van een zitje in de hoogste categorie, op onze halve landgenoot André Lotterer bij Audi na, maar in LM P2 zien we zonder twijfel Nicolas De Crem in de Thierry Boutsen Oreca-Nissan en ook Andrea Barlesi (OAK Racing), die in Sebring op het podium in ILMC stond.
In LM GT Pro is de strijd tussen de fabrieken er één op leven en dood. Porsche (met Prospeed Competition en Marc Goossens), Ferrari, BMW, Chevrolet en Aston Martin geven elkaar geen duimbreed toe. In LM GT Am stond onze landgenoot Stéphane Lémeret tijdens de eerste race van de Le Mans Series op het podium en in zijn Ferrari 430 van Af Corse zal hij in Spa zeker nog beter willen doen.
Met een maximum van 64 wagens, zal de race zeker een spektakelstuk worden, met alles wat een race aantrekkelijk kan maken. Bovendien bedraagt de toegangsprijs voor dit feest van de autosport amper € 10 en deze kaarten zijn via de site van de organisator (www.race-rally.be) in voorverkoop verkrijgbaar. Bovendien krijgt u er de Duitse F3, met het debuut van Jordi Weckx, de Radical Masters (Benjamin Bailly) en de Speed Series nog bovenop.
In die omstandigheden, met een dergelijk startveld en dat aan een meer dan democratisch tarief, mogen we in Spa zonder meer duizenden autosportfans verwelkomen. Dus niet vergeten: zaterdag 7 mei wordt u op de omloop van Spa-Francorchamps verwacht!
1000km of Spa press