De eerste kwalificatiesessie van de openingsmeeting van het seizoen 2011 werd vrijdag op het einde van de namiddag afgewerkt. Onder een prachtige voorjaarszon reden Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette) naar de eerste startplaats voor de race van zaterdag die om 13u55 van start gaat.
Uiteindelijk hebben er zich 34 wagens aangediend voor de eerste technische controle van het BTCS-seizoen op Circuit Zolder. De Renault Clio van Xavier Stevens en de Ford Focus ST ex-BRL van Jochen Habets kwamen in laatste instantie de rangen vervoegen en tijdens de vrije training op vrijdagochtend was het de KIA van Didier de Radiguès die de lijst van 34 wagens van de BTCS mocht aanvoeren. Didier de Radigues had duidelijk weinig moeite om zijn ritme van weleer terug te vinden. Verderop vonden we de Renault van Stéphane Lémeret en Frédéric Bouvy en de zeer snelle ex-WTCC SEAT Leon van Pierre-Yves Rosoux.Deze laatste liet zien dat de vrije trainingen geen toevalstreffer waren, want tijdens de kwalificaties reed hij met een chrono van 1.38.671 naar de zesde plek op de startgrid achter vijf silhouetten uit de klasse S1! De beste rondetijd was voor Eric van de Poele aan het stuur van de Volvo S60 Silhouette, voor regerend kampioen Frédéric Bouvy, die met minder dan één tiende van een seconde zijn teamgenoot bij Renault, Stéphane Lémeret, vooraf ging. Jérôme Thiry reed in de MI Jaguar naar de vierde tijd, Philippe Stéveny werd met de KIA vijfde en de SEAT T3 van Rosoux dus zesde. De top-5 bleef binnen de zes tienden van een seconde en dat belooft dus voor de eerste race van 90 minuten morgen, met start net na de middag. Eric Poutevineau (Gomez GC10-2), Christian Franck (SEAT Leon) en Jordens-Bruynoghe (Honda Civic) waren de snelste in respectievelijk de klassen S2, T3S en T2.
In de Belcar stonden er vandaag enkel de vrije tainingen op het programma, met de beide Audi R8 LMS van WRT vooraan, waarbij Bert Longin voor François Verbist eindigde, terwijl de eerste Mercedes SLS derde werd.
BTCS, kwalificaties - Race 1: 1. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette) 1.37.219 ; 2. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) 1.37.430 ; 3. Lémeret-Mondron (Renault Mégane) 1.37.511 ; 4. Thiry-Moonens (Jaguar XF Silhouette) 1.37.545 ; 5. Stéveny-de Radiguès (KIA Pro_Ceed Silhouette) 1.37.820 ; 6. Rosoux-Piron (SEAT Leon) 1.38.671, 1ste T3 ; 7. Latinne-Wauters (VW Scirocco) 1.40.254 ; 8. Qvick-Vanbellingen (BMW M3) 1.40.786 ; 9. Poitevineau-Reymond (Gomez GC10-2) 1.41.399, 1ste S2 ; 10. Gosselin-Smits (VW Scirocco) 1.41.984… 12. Franck-Rivas (SEAT Leon) 1.43.240, 1ste T3S… 14. Packeisen-Von Schijdel (BMW M3) 1.43.610, 1ste T4… 22. Jordens-Bruynoghe (Honda Civic) 1.45.551, 1ste T2 ; etc.
Belcar – vrije trainingen: 1. Longin-Maasen (Audi R8 LMS) 1.32.525; 2. Ide-Verbist (Audi R8 LMS) 1.32.646; 3. Wauters-Kumpen (Mercedes SLS) 1.32.942; 4. Verbergt-Van Hooydonk (Aston Martin DBRS9) 1.33.024; 5. Kuismanen-Palttala (Ford GT) 1.33.595; 6. Moser-Schmetz (Aston Martin DBRS9) 1.34.104; 7. De Laet-Lagrange (Lamborghini Gallardo) 1.34.522, 1ste GT3B; 8. Vanthoor-Wauters (Mercedes SLS) 1.34.699; 9. Bouvy-Coens (Corvette ZO6) 1.34.966; 10. Lumbeeck-Langeberg (Dodge Viper GTSR) 1.35.834, 1ste GT Open; etc
Speedworld press