De vliegende start onder een blakende zon wordt door de meeste Belcar piloten rustig genomen, het gaat hier immers om een drie uur durende race. Vrijwel incidentloos vormt er zich een kwartet met daarin de gekende favorieten. Longin, Kumpen, Goossens en Verbist geven de rest van het veld in de beginfase het nakijken. In de zesde ronde gaat het fout voor de Red Bull Corvette; Bouvy gaat door de remmen in de Rea en komt niet onzacht in aanraking met de bandenmuur. De Corvette kan nog wel op eigen houtje naar de pits terugkeren, maar moet daar de strijd staken. Ook de Ford GT3 van Kuismanen Competition moet al snel de pit opzoeken met koppelingsproblemen.
Na goed dertig minuten wedstrijd kan Goossens de Prospeed Porsche voorbij de Audi van Longin manouvreren, terwijl zich net achter hen een duel van de Aston Martin's aandient. Henri Moser en Tim Verbergt strijden verschillende ronden voor plaats vijf, maar Tim moet in de Petronas bolide de rol lossen. Net voor het uur problemen voor MSE, wanneer de Porsche #22 van Level Racing net voor hen spint bij het aanremmen van de Rea. De BMW 335i wordt aan de voorophanging geraakt en moet op zijn beurt de pits opzoeken. Na vijftig minuten wedstrijd mag ook de Audi van Verbist/Ide een kruis maken over hun podiumambities; de WRT-Audi die af te rekenen had met aandrijvingsproblemen wordt van uit de Jacky Ickx-chicane terug naar de pits gesleept alwaar men het euvel probeert te verhelpen. De cardanas zou gewoon afgebroken zijn waardoor er geen aandrijving meer is, maar ook geen ABS, wat de R8 LMS volledig onbestuurbaar maakt.Na de eerste pitstops is Goossens in de Porsche #60 achter het stuur blijven zitten, Koen Wauters en Xavier Maassen volgen op de respectievelijk tweede en derde plaats. Jeffrey Van Hooydonck en Kris Wauters kunnen zich na een mindere start op de vierde en vijfde plaats handhaven. Soulet, die na de tweede pitstop het stuur overneemt, zet in zijn eerste volledige ronde onmiddellijk de voorlopig snelste rondetijd neer in zijn 'chase' op de enig overgebleven Audi WRT. Met nog een half uur te gaan verliest de GPR Aston Martin een aantal plaatsen, remproblemen verplicht hen nieuwe blokken te plaatsen. Wanneer ze dan ook nog een drive-through penalty krijgen, vallen ze helemaal weg uit de top vijf. Ook de Mercedes van Kris Wauters moet een extra pitstop maken; de wielnaaf zou niet goed vastgemaakt zijn, maar in de daarop volgende outlap gaat het weer bijna fout en moet de Viage SLS #8 nogmaals naar de pits voor een setje nieuw rubber. Ook de Mercedes #4 komt voor een ongeplande extra vierde pitstop binnen. De vier banden worden gewisseld, maar bij het terug opkomen van de baan, gaat Koen Wauters het gras in. Hierbij verliest hij een wiel en moet bijgevolg de strijd staken met luttele minuten op de teller.
De 'Round up' Porsche 997 GT3 R bevestigt ook dit kampioenschap de te kloppen formatie te zijn. Mede door een feilloze pitstopstrategie en een vlekkeloze race weten Marc Goossens en Maxime Soulet de eerste overwinning van het seizoen binnen te halen. Maassen en Longin brengen de overgebleven Audi WRT op een tweede stek naar de finish. Van Hooydonck/Verbergt veroveren mede door het Viage-debacle de derde plaats in de mooie Petronas Aston Martin. Opmerkelijk is toch wel de come back van Kuismanen Competition. Palttala en Kuismanen vechten zich terug naar net geen podiumplaats. Zesde algemeen en eerse in GTO eindigen vader en zoon Derdaele, al moeten we er aan toevoegen dat ze die een beetje in de schoot geworpen kregen toen de Lamborghini van De Laet en Haene in de laatste minuten nog lek reed.
Uitslag Race
1. Goossens/Soulet - Porsche 997 GT3 R - 113 ronden
2. Longin/Maassen - Audi R8 LMS - 113 ronden
3. Van Hooydonck/Verbergt - Aston Martin DBR9 - 111 ronden
4. Kuismanen/Palttala - Ford GT3 - 109 ronden
5. Moser/Schmetz - Aston Martin DBR9 - 107 ronden
Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters