Na de GP van Autstralië heeft Sebastian Vettel nu ook de Grote Prijs van Maleisië op zijn naam geschreven. De Duitser wist de race relatief eenvoudig te controleren, niet meteen een verrassing ware het niet dat hij het merendeel van de race moest afwerken zonder de boost van zijn KERS-systeem. Jenson Button kwam als tweede over de meet, een dikke drie seconden achter Vettel en goed 22 seconden voor de verrassende Nick Heidfeld.
Zowel de beweegbare achtervleugel ('DRS') als de nieuwe Pirelli's hadden hun invloed op de race en dat zorgde voor een groot aantal inhaalmanoeuvres en een meer chaotische manier van racen. Op een gegeven moment zagen we zelf drie auto's zij aan zij de bocht induiken, en op andere momenten waren er camera's te kort om de actie op de buis te brengen.Eén van de duels in de wedstrijd was de strijd voor het podium tussen Lewis Hamilton en Fernando Alonso. Dit leidde uiteindelijk tot contact tussen beide heren met Alonso als grote verliezer, de Spanjaard moest de pits gaan opzoeken voor een nieuwe voorvleugel. Hamilton kende niet zijn beste race, nadat hij in zijn eerste stint achter Heidfeld kwam te zitten op P3 en hij vervolgens zijn ploegmaat moest laten voorgaan bij de tweede reeks van pitstops, waren het vooral de harde Pirelli's in zijn derde stint die de Brit terugsloegen naar een uiteindelijke zevende plaats.
Jenson Button reed dan weer een prima race en finishte slechts een dikke drie seconden achter Vettel. Op ruime afstand vinden we Quick Nick (Heidfeld) op P3, daarmee heeft hij zijn onzichtbaar optreden van Australië meteen doorgespoeld. Beide Renaults hadden overigens een prima start, buitenom schoten de zwart-goude bolides de meeste van hun voorliggers voorbij. Mark Webber wist beslag te leggen op plaats vier, nadat hij al van bij de start zijn KERS-boost had verloren, de Australiër kon toch nog een degelijke race afleggen en kwam in de laatste ronden vast te zitten achter een wel heel brede Renault.
Felipe Massa slaagde erin om voor zijn teammaat Alonso te finishen, die veel tijd verloor met een extra pit stop om zijn voorvleugel te vervangen. Hoewel het resultaat van Ferrari niet was waar men op gehoopt had, kunnen de Italianen zich in ieder geval optrekken aan het feit dat ze tijdens deze race in duel konden gaan met de Mclarens en één van de Red Bulls.
Kamui Kobayashi bewees wederom dat de Sauber heel vriendelijk is voor de banden en met een twee-stopper kwam hij als achtste over de meet. Michael Schumacher (P9) en Paul Di Resta (P10) vervolledigden de top 10.
Jérôme d'Ambrosio kende zijn eerste DNF van het seizoen en moest opgeven met nog twaalf ronden te gaan. Onze landgenoot lag op de achttiende plaats toen hij op een onzachte manier in aanraking kwam met een kerb. Dit had tot gevolg dat een stroomschakelaar werd uitgeschakeld door de hoge verticale G-krachten. Ongeacht de opgave blijft d'Ambrosio positief, "Ik ben redelijk tevreden met dit weekend. Ik ga mijn opgave zeker niet onthouden maar mijn doel was om het beter te doen dan in Melbourne, zowel op zaterdag als op zondag. Zaterdag was ongetwijfeld veel beter, net zoals de race. Ik was in staat een goed tempo aan te houden, vooral in de tweede en de derde stint. Maar dit is nog maar het begin en ik zal de hele tijd blijven werken en mezelf verbeteren." Ook teambaas John Booth treed de Belg bij, "De opgave buiten beschouwing gelaten mag hij heel tevreden zijn dat hij een dergelijke algemene prestatie weet neer te zetten in slechts zijn tweede race op dit niveau."
GROTE PRIJS MALEISIË, Sepang, 56 ronden
1. Vettel Red Bull 1h37:39.832
2. Button McLaren + 3.261
3. Heidfeld Renault + 25.075
4. Webber Red Bull + 26.384
5. Massa Ferrari + 36.958
6. Alonso Ferrari + 37.248
7. Hamilton McLaren + 49.957
8. Kobayashi Sauber + 1:07.239
9. Schumacher Mercedes + 1:24.896
10. Di Resta Force India + 1:31.563
11. Sutil Force India + 1:45.000
12. Rosberg Mercedes + 1 ronde
13. Buemi Toro Rosso + 1 ronde
14. Alguersuari Toro Rosso + 1 ronde
15. Kovalainen Lotus + 1 ronde
16. Glock Virgin + 2 ronden
17. Petrov Renault + 4 ronden