Amper vijf dagen na de laatste race in Maleisië is het F1 circus al weer neergestreken in het ongewoon warme en met smog gevulde Shangaï. Het enige Grand Prix circuit van China lag er deze morgen vuil en "groen" bij, niet verwonderlijk aangezien de omloop bijna nooit gebruikt wordt. In de twee oefensessies van vandaag was Vettel telkens de snelste, deze "Tilke baan" lijkt de Red Bull dan ook goed te bevallen.
Na de eerste vrije training stond heel de paddock met ongeloof te kijken naar de uitslag, de Rode Stieren hadden een voorsprong van maar liefst twee seconden op Mclaren, hun dichtste achtervolger. In de tweede sessie zagen we gelukkig dat de tijden al een heel stuk dichter bij elkaar lagen, met de top 6 binnen dezelfde seconde en Lewis Hamilton slechts 2 tienden achter de Duitser. Jérôme d'Ambrosio wist respectievelijk een 20ste en een 22ste tijd neer te zetten, daarmee was hij tweemaal zijn teammaat Timo Glock te snel af. De Duitser had veel last van technische problemen en kon in de eerste vrije training slechts de laatste 10 minuten de baan op, in de tweede sessie moest hij dan weer afrekenen met motorproblemen waardoor hij opnieuw amper op de baan te zien was.
Jérôme was, in tegenstelling tot zijn ploegmaat, wel in staat de nodige rondjes af te malen en de vereiste data te verzamelen. Hij hield zich aanvankelijk bezig met het afwerken van langere runs, met de nadruk op het bestuderen van de degradatie van het rubber. In zijn laatste run ging hij de baan op met de optie band, maar in zijn outlap ging hij wijd bij het oprijden van het lange rechte stuk, met als gevolg dat de banden niet meer in optimale staat waren, bovendien bleek de onderkant van zijn wagen zwaar beschadigd te zijn. Een verbetering van zijn tijd zat er dus niet meer in.
"Ik ben heel tevreden met mijn prestaties van vandaag, maar het is spijtig dat enkele problemen ons verhinderden om ons nog verder te verbeteren," licht d'Ambrosio toe. "Ik was niet in staat om het beste uit de optie band te halen. Hopelijk hebben we morgen wat meer geluk en kunnen we ons positioneren waar we hadden verwacht te staan."
Opvallend was ook dat beide Hispania's in de tweede vrije training voor de Virgins wisten te eindigen. Vitantonio Liuzzi werkte slechts 3 rondjes af maar was desondanks een dikke tiende sneller dan onze landgenoot die 35 keer over de start/finish-streep reed. De achterstand op de Indiër Narain Karthikeyan was zelfs een goede seconde.
Grand Prix van China, Vrije training 2
1. Sebastian Vettel Red Bull 1m37.688s 34 ronden
2. Lewis Hamilton McLaren 1m37.854s + 0.166 22 ronden
3. Jenson Button McLaren 1m37.935s + 0.247 31 ronden
4. Nico Rosberg Mercedes 1m37.943s + 0.255 34 ronden
5. Michael Schumacher Mercedes 1m38.105s + 0.417 29 ronden
6. Felipe Massa Ferrari 1m38.507s + 0.819 36
7. Adrian Sutil Force India 1m38.735s + 1.047 35 ronden
8. Nick Heidfeld Renault 1m38.805s + 1.117 26 ronden
9. Vitaly Petrov Renault 1m38.859s + 1.171 31 ronden
10. Mark Webber Red Bull 1m39.327s + 1.639 33 ronden
11. Kamui Kobayashi Sauber 1m39.538s + 1.850 33 ronden
12. Pastor Maldonado Williams 1m39.667s + 1.979 37 ronden
13. Sebastien Buemi Toro Rosso 1m39.771s + 2.083 18 ronden
14. Fernando Alonso Ferrari 1m39.779s + 2.091 17
15. Jaime Alguersuari Toro Rosso 1m39.828s + 2.140 25 ronden
16. Rubens Barrichello Williams 1m39.925s + 2.237 32 ronden
17. Sergio Perez Sauber 1m39.953s + 2.265 30 ronden
18. Heikki Kovalainen Lotus 1m40.476s + 2.788 30 ronden
19. Jarno Trulli Lotus 1m41.482s + 3.794 32 ronden
20. Narain Karthikeyan HRT 1m42.902s + 5.214 25 ronden
21. Vitantonio Liuzzi HRT 1m43.850s + 6.162 3 ronden
22. Jerome D’Ambrosio Virgin 1m44.008s + 6.320 35 ronden
23. Timo Glock Virgin 1m44.747s + 7.059 12 ronden