Vijf weken na de seizoensstart in Brazilië wordt tijdens het komende paasweekend op Circuit Zolder de tweede manche van het wereldkampioenschap voor toerwagens georganiseerd. Daarin nemen de beste ‘bolides met ruitenwissers’ het tegen elkaar op, met vertegenwoordigers van Chevrolet, BMW, Seat en Volvo.
Na de eerste twee races in Curitiba is het de Brit Rob Huff die de dans leidt. De vaste waarde van het Chevrolet-team en het FIA WTCC heeft vier punten voorsprong op zijn teammaats Alain Menu en Yvan Muller en zeven eenheden op de Nederlandse bijna-thuisrijder Tom Coronel, die aan de start komt met zijn BMW 320 TC, eveneens uitgerust met de 1.6 turbomotor.“Met een identiek gewicht zijn de wagens die nog volgens de technische configuratie van 2010 rijden, dus met een atmosferische of TDI-tweeliter, niet echt competitief meer”, stelt Eric Nève, sportief directeur van Chevrolet in het FIA WTCC. “Vanaf Monza zullen trouwens ook Volvo en Seat het nieuwe 1.6 turbo-motorblok gebruiken.”
In afwachting kunnen de Leon van ex-F1-rijders Gabriele Tarquini, vorig jaar winnaar van één van de twee races in Zolder, en Tiago Monteiro, net zoals de Volvo C30 van de Zweedse kampioen Robert Dahlgren enkel voor de ereplaatsen gaan en moeten ze de strijd om de zege aan BMW en Chevrolet laten.
“We zijn vast van plan om Zolder aan ons palmares toe te voegen”, vervolgt het hoofd van het WTCC-programma van Chevrolet, dat in Limburg door 600 genodigden uit het Belgisch, Nederlands en Frans netwerk zal worden aangemoedigd, maar ook door de Club Chevrolet voor historic wagens en de kinderen van SOS Village, de vereniging die door het merk wordt gesteund. “Vorig jaar beet Rob in de tweede manche zijn tanden stuk op Andy Priaulx. Deze keer rekent hij er op te kunnen winnen. Maar naast zijn twee ploegmakkers zal hij ook moeten afrekenen met de BMW’s van Tom Coronel, heel sterk in Brazilië, en de Hongaar Michelisz, die in Zolder aan zijn seizoen 2011 begint.”
Met de komst van de twee nieuwe Cruze 1.6T van Bamboo Engineering voor Darryl O’Young en Yukinori Taniguchi zullen er op de Limburgse omloop 21 wagens op de startgrid staan.
De strategie wordt al uitgedokterd vanaf het eerste kwalificatiegedeelte, want de top-10 van Q1 wordt omgekeerd om de grid van de tweede manche (zondag om 13u35) vast te leggen. Een systeem dat Eric Nève niet echt kan appreciëren.
“Het is nooit leuk om aan een rijder te vragen trager te gaan, en al zeker niet tijdens een kwalificatiesessie. Zowel voor rijders als publiek is dit heel frustrerend. In Brazilië hebben we dat spelletje meegespeeld en bijna onze vingers verbrand. Alain Menu kwam immers op P11 terecht. Hij kon slechts vanop de pole vertrekken nadat een andere rijder werd gediskwalificeerd. Met slechts drie tienden van een seconde tussen de 7de en de 14de plek is zo een situatie onmogelijk onder controle te houden. We kunnen alleen een beetje rekenen om niet bij de eerste vijf terecht te komen.”
Nadien mag er dan weer vol op het gas gegaan worden, want Q2 bepaalt de startvolgorde van de eerste wedstrijd op zondag, om 12u20. Waarna er eventueel aan teamorders kan worden gedacht?
“Binnen het Chevrolet team stellen we enkel een scenario voor de eerste bocht op. Nadien mogen onze rijders doen wat ze willen. Ze mogen zelfs wat duwen, zolang ze maar niet van de baan gaan.”
Krijgen we dan explosievere races te zien dan in 2010? “Het klopt dat de Belgische races vorig jaar nogal saai waren. Dat is evenwel allesbehalve typisch voor deze discipline. Dat had echter niets te maken met het circuit en we hopen dit jaar meer spektakel te kunnen laten zien.”
Afspraak dus op Circuit Zolder dit paasweekend. Als extra paasei krijgt de toeschouwer tussen 10u45 en 11u45 een pitwalk én een handtekeningsessie met de sterren van het FIA WTCC aangeboden, alsook races van de kleine Legend Cars en de tweede manche van het Belcar Endurance Championship (zondag om 14u45). U merkt, de autosportliefhebbers worden in de watten gelegd. En niet vergeten dat het weekendticket van Zolder ook geldt voor de races op paasmaandag op het circuit van Zandvoort!
FIA WTCC press