Na het WTCC circus is het de hoogste tijd voor onze nationale endurance serie. Op wat vandaag het warmste circuit van Europa zou zijn, wordt de tweede manche van de Belcar verreden. Na de overwinning van de ProSpeed Porsche tijdens de eerste wedstrijd en de toch wel héél scherpe poletijd gisteren, kijken we vol verwachting uit naar de teams die de Luikse equipe het vuur aan de schenen gaan leggen tijdens een wedstrijd over 125 minuten.
Na een behouden start zijn het de 'Round-up' Porsche en de 'Mad Croc' Ford die het tempo aangeven. Iedereen kan netjes volgen in de eerste ronden, enkel de KRK Mercedes met Kris Wauters achter het stuur moet een aantal plaatsen inleveren nadat de SLS GT3 in de Bianchi achteraan wordt aangetikt door Schmetz in de Aston Martin DBRS9. Vooraan zet Palttala de snelste wedstrijdronde neer, net voor hij voor de eerste maal de pit gaat opzoeken. Kuismanen, die het stuur overneemt, heeft heel wat problemen om de wagen gestart te krijgen. De pit crew moet de bolide aanduwen alvorens deze de standplaats kan verlaten.De leidende Porsche gaat al vrij vroeg voor de eerste maal de pit opzoeken, alwaar Soulet het stuur doorgeeft aan Goossens. Net voor de ProSpeed 997 GT3 R pit, wordt hij gepasseerd door Kumpen in de KRK Mercedes SLS. De Viage zusterwagen maakt ook een geplande stop, maar wanneer Raf Vanthoor terug de baan opkomt, rijdt hij in een slakkengangetje terug de pits binnen. Een zekering in het stuur zou het begeven hebben, waardoor Raf niet normaal kon schakelen. Ook de mooie Red Bull Corvette lijkt problemen te hebben; als de wagen een blauwe wolk achter de spoiler heeft hangen, wordt al snel duidelijk dat er iets niet helemaal juist zit met het olieverbruik van het Amerikaanse monster.
De WRT Audi's, die een vrij behouden race reden, worden zonder noemenswaardige problemen derde en vierde nadat Goossens de #32 nog remonteerde op vijf rondjes voor de finish. Ook Ide en Verbist halen de eindstreep en pakken zo hun eerste kampioenschapspunten. Anthony Kumpen kan de eerste plaats vasthouden voor Viage KRK-Racing en zorgt hiermee voor de broodnodige punten en spankracht in het kampioenschap.
In GT3B hebben beide wagens problemen; de Ferrari van de gebroeders Thiers had problemen met de servopomp met een olielek als gevolg, welke op zijn beurt elektrische schade veroorzaakte. De Lamborghini van DVB Racing had dan weer niet gerekend op de snelle bandenslijtage; de geplande vroege pitstop werd problematisch toen miscommunicatie ervoor zorgde dat De Laet al de pits binnen reed, terwijl de crew nog niet klaarstond. Niels Lagrange loopt nog een klapband op aan het einde van de race en eindigt in de zandbak.
Belgium Racing gaat in GT Open aan de haal met de zege. Vader en zoon Derdaele rijden een foutloze race en worden negende algemeen.
De uitslag van de wedstrijd
1. Kumpen/Wauters - Mercedes SLS GT3 R
2. Goossens/Soulet - Porsche 997 GT3 R
3. Longin/Maassen - Audi R8 LMS
4. Ide/Verbist - Audi R8 LMS
5. Verbergt/Van Hooydonck - Aston Martin DBRS 9
...
Foto's: Martijn Wouters