Afgelopen weekend werd op het legendarisch asfaltlint van Le Mans de testdag ter voorbereiding van de 24 uur afgewerkt. De vroege datum van deze testdag moet de deelnemende teams wat meer tijd geven om eventuele aanpassingen aan hun wagen door te voeren, vooral de fabrieksteams zullen de weken tot aan 11 juni op volle toeren draaien. Audi bewees vandaag met de besttijd dat het niet over één nacht ijs is gegaan bij het ontwikkelen van haar nieuwe strijdwapen, de R18.
De geel getinte R18 van Capello/Kristensen/McNish had op het einde van de dag met een 3:27.687 de snelste tijd in handen. Daarmee hield dit trio hun collega's Dumas/Bernhard/Rockenfeller in de #1 met 128 duizendste van een seconde achter zich. De eerste Peugeot vinden we terug op plaats drie, het exemplaar van Bourdais/Pagenaud/Lamy moest net geen twee tienden toegeven. In de voormiddagsessie was het verschil tussen de vier ringen en de Franse leeuw nog onrustwekkend groot met ruim 2,5 seconden tussen beiden. De donderwolken die boven de AMR-one hingen, hangen daar vandaag nog steeds. Prodrive heeft duidelijk zijn zaken niet op orde en het is maar de vraag of ze ietwat competitief aan de start zullen verschijnen, als we de bolide überhaupt al zien starten... De #007 wist in de voormiddag een beste tijd neer te zetten die maar liefst 23,5 seconden trager was dan de beste Audi en een goede 13 seconden trager dan de snelste benzine wagen. Eén van de AMR-One's kende in de voormiddag motorproblemen en Aston Martin Racing besloot daarop de tweede wagen niet meer te laten rijden in de namiddag om een eventueel gelijkaardig probleem te voorkomen.
Achter het fabrieksgeweld vinden we, op bijna negen seconden achterstand, de Pescarolo Judd van Collard/Tinseau/Jousse terug als 'best of the rest' in LMP1. Hiermee wisten de troepen van Henri Pescarolo de twee Rebellion-Lola's voor te blijven, die slechts 1,2 en 2,1 seconden moesten toegeven. Vervolgens komen we achter de OAK-Pescarolo (+2,5 seconden) het Belgische Kronos/VDS-project tegen op een mooie twaalfde plaats, net geen 14 seconden achter de #3 Audi en ongeveer vijf seconden achter de Pescarolo. Vanina Ickx deed wat installatie rondjes, Maxim Martin werkte zijn verplichte 10 ronden als rookie af, maar Bas Leinders kwam niet aan rijden toe wegens een brandstoflek. Of het team met maar net 16 omwentelingen voldoende is voorbereid op een 24-uurs race valt ten zeerste te betwijfelen, een deelname aan de 1000 km van Spa lijkt dan niet zo een slecht idee...
In de LMP2-klasse vinden we twee Oreca-Nissans terug op de eerste twee posities. Het Signatech exemplaar van Mailleux/Ayari/Ordnonez was slechts 63 duizenste sneller dan de bolide die werd in gezet door Oreca zelf. De Greaves Motorsport Zytek, ook al uitgerust met een Nissan krachtbron, zette de derde tijd neer op net geen 2,5 seconden.
Bij de GT's wist Ferrari beslag te leggen op de eerste twee posities. De Farnbacher F458 (#89), geschoeid op Hankooks, was de F458 van AF Corse (#51) 6 tienden te snel af. BMW moest met een seconde achterstand genoegen nemen met de derde tijd, neergezet door M3 GTE van Farfus/Muller/Werner. De eerste Porsche is die van het Imsa-Matmut team op goed twee seconden, net voor het Felbermayr exemplaar. De splinternieuwe Lotus Evora vinden we helemaal achteraan terug met een achterstand van bijna 10 seconden over één ronde. De Ford GT van Robertson Racing bleef verrassend genoeg net de Aston Marting Vantage van Jota voor. ProSpeed en Prat&Miller waren niet aanwezig op de testdag.
In GTE-Am domineerde Larbre met twee verschillende wagens. De snelste tijd ging naar de #50 Corvette, maar deze wagen werd voor 100% bemand door fabriekspiloten. Met een tijd van 4:04.222 zou deze wagen een achtste tijd hebben gerealiseerd in de Pro klasse, met goed 4,2 seconden achterstand.
Onze landgenoot Nicolas De Crem zat aan het stuur van de FLM van Genoa Racing (#93). Nadat ze in de voormiddag de snelste tijd postten, werden ze in de namiddag met 1,3 seconde ingehaald door JMB Racing.