Circuit Zolder heeft in twee weken tijd evenveel topevenementen over de vloer gekregen. Met SRO's GT1 en KSO's WTCC was de maand april op vlak van autosport goed gevuld voor het asfaltlint te Terlaemen. Beide meetings, die elk het label FIA wereldkampioenschap dragen, konden genieten van prachtig lenteweer en een nagenoeg perfecte organisatie; twee elementen die een positieve weerslag hadden op de bezoekersaantallen voor de Limburgse omloop.
Dit weekend was het de beurt aan het WTCC, het wereldkampioenschap voor toerisme wagens. Dit jaar is Chevrolet, het enige merk dat een fabrieksteam inzet, de grote favoriet voor de titel. Zowel SEAT als BMW zorgen echter voor de nodige tegenstand, terwijl Volvo een aangename aanvulling voor het veld is. Racingworld.be zet even alle gebeurtenissen van de voorbije meeting op een rij.Reeds donderdag kwamen de teams aan op het circuit. Op vrijdag vond een eerste testsessie plaats waar Tarquini (SEAT) de snelste tijd neerzette, voor Menu en Huff. Tom Coronel gaf de talrijk aanwezige Nederlanders hoop op een goed resultaat door als vierde af te klokken. Ook de Belcar werkte een vrije training af, waar WRT's Bert Longin en Xavier Maassen bovenaan de tabellen eindigden (foto's sessie één en sessie twee). 's Avonds konden de fans de Belcar en WTCC bolides van dichtbij aanschouwen in Hasselt.
Op zaterdagmorgen werden dan de eerste "echte" vrije trainingen verreden en ditmaal toonde Nykjaer zich de snelste. Foto's van de eerste en de tweede vrije training konden natuurlijk ook op deze site worden gevonden.
In de kwalificatie, later op de dag, was Rob Huff (Chevrolet) iedereen te snel af en reed de Brit vlot naar de pole. Het bizarre kwalificatiesysteem geeft de pole voor de tweede race aan Barth (SEAT); ook van de kwalificaties zorgden we voor gepast beeldmateriaal. Bij de Belcar stormde Marc Goossens in de ProSpeed Porsche naar een indrukwekkende poletijd, in een naar eigen zeggen perfect rondje. Foto's zijn er van beide sessies, maar tijdsverbeteringen vooraan het veld werden vanwege het warme weer in de tweede sessie niet meer genoteerd.
Op zondag, vroeg in de morgen, zijn de wagens alweer de baan op voor de warm-up (foto's). Ditmaal gaat een BMW (Vila) met de snelste tijd lopen. De serieuze zaken - inclusief startgrid en grid girls - beginnen op de middag met de eerste race. Deze wordt volledig gedomineerd door Rob Huff in zijn Chevrolet en eindigt zelfs met een volledig Chevrolet podium, met Menu en Muller op plaatsen twee en drie. Tom Coronel moet de strijd al vroeg staken na een harde klapper in de Bianchi bocht en kwam bijgevolg niet echt veel voor in het plaatje(foto's deel 1 en deel 2). In de tweede race gaat het er spannend aan toe. Na het forfait van Barth, vanwege een crash in de eerste race, erft Tarquini (SEAT) de pole. Hij neemt bij de start de leiding, maar komt al snel onder druk te staan van Huff. Ditmaal maakt Poulsen een harde klapper na de Sacramentsheuvel en Huff wordt op dezelfde plaats door Tarquini het gras in geduwd bij een inhaalmanoeuvre. Tarquini kan weliswaar aan de druk van de Chevrolet’s weerstaan en wint uiteindelijk voor Menu.
Op de persconferentie, na de tweede race, ontmoetten we enkel tevreden rijders die terugkijken op een geslaagd weekend, dat werd bijgewoond door 25000 toeschouwers. Toeschouwers die tijdens de Belcar wedstrijd Kumpen/Wauters voor de eerste maal dit seizoen zagen winnen.