Volgende maand verschuift het zwaartepunt van de raceactiviteiten in ons land van Zolder naar Francorchamps, waar achtereenvolgens de Renault days en de 1000 km zullen plaatsvinden. De 1000 km (en niet 6 uren, omdat die naam al bestond voor de historic meeting in september) maken dit jaar voor het eerst deel uit van de nieuwe Intercontinental Le Mans Cup (ILMC), het officieuze wereldkampioenschap uithouding. Voorafgaand aan de race is het misschien nuttig om nu, minder dan twee weken voor de wedstrijd, even te grasduinen in de reglementen.
Het sportief reglementHet kampioenschap bestaat uit zeven wedstrijden met elk een duur van zes uren, met uitzondering van de 24 uren van Le Mans, de 12 uren van Sebring en Petit Le Mans (10 uren). De 6 uurs wedstrijden hebben plaats op de circuits van Francorchamps, Silverstone, Imola en Zhuhai.
Er zal een titel uitgereikt worden voor beste team en voor beste constructeur in de categorie LMP1 en enkel voor beste constructeur in de GTE klasse. LMP2 krijgt geen titel toebedeeld. Voor de constructeurtitel tellen de punten van de twee best geklasseerde wagens van hetzelfde merk, ongeacht welk team ze inzet. Voor de teamtitel tellen enkel de punten van de best geklasseerde wagen per team. Voor beide titels worden er punten gegeven aan de twaalf eerst geklasseerden. Bij de 24 uren van Le Mans zijn dubbele punten te verdienen.
In de GTE klasse, zowel Pro als Am, kunnen bonuspunten gepakt worden aan de hand van de gebruiksduur van de motor. Men krijgt 1 punt extra als de motor meer dan 15 uren op de teller heeft bij de aankomst van de race en 2 punten als hij meer dan 30 uren in gebruik is. Dit bonussysteem wordt niet toegepast bij de 24 uren van Le Mans, maar de gebruiksuren worden wel opgespaard voor de volgende race.
Enkel deelnemers die zich hebben ingeschreven voor het ganse seizoen, kunnen punten scoren. Op het einde van het jaar krijgen de twee eersten van iedere categorie een invitatie voor de volgende 24 uren van Le Mans.
Vanaf de derde race kan het systeem van de "Balance of performance" herzien worden naargelang de bekomen resultaten.
Voor de LMP2 wagens is een maximum verkoopsprijs van 345 000 Euro vastgelegd en de motor, die van een seriemodel moet afgeleid zijn, mag maximum 75 000 euro kosten en moet bovendien 30 uren meegaan voor hij gereviseerd mag worden.
De LMP2 wagens moeten minimum 1 gentleman rijder hebben binnen het team. De GTE-Am teams mogen dan weer maximum 1 professionele rijder aan het stuur hebben en de wagen moet minimum 1 jaar oud zijn. In GTE-Pro zijn er geen beperkingen voor de rijderkwalificatie of wagenleeftijd.
Het technisch reglement
LMP1
Minimumgewicht van 900 kg voor een maximale lengte van 465 cm, maximale breedte van 200 cm en een maximum hoogte van 103 cm boven het referentie oppervlak. De motor mag een cilinderinhoud hebben van 3400 cc voor atmosferische benzinemotoren, 2000 CC voor turbo benzinemotoren en 3700 cc voor dieselmotoren. De maximum capaciteit van het brandstofreservoir bedraagt 75 liter voor benzinemotoren en 65 liter voor dieselmotoren. Wagens die voldoen aan het reglement van 2010 mogen nog meedoen in de vroegere configuratie mits het reduceren van de motor inlaten en het plaatsen van een brandstofreservoir van 75 liter.
LMP2
Zelfde gewichtsbepaling en afmetingen als de LMP1 wagens. Enkel benzinemotoren zijn toegelaten en mogen een maximum cilinderinhoud hebben van 5000 cc voor atmosferische motoren en 3200 cc voor turbomotoren. De wagens van 2010 mogen nog meedoen mits het inbouwen van een motor die voldoet aan de 2011 reglementering.
GTE
Grand Tourisme wagens met 2 deuren en 2 of 2+2 zitplaatsen. De wagens mogen gesloten of open zijn, maar moeten gehomologeerd zijn voor de weg en te koop aangeboden worden via een officiële dealer.
GTE-Pro
Wagens met een minimumgewicht van 1245 kg en een maximale lengte van 480 cm en breedte van 200 cm. Koolstof chassis toegelaten mits een minimum productie van 300 exemplaren.
De motor heeft een maximum cilinderinhoud van 5500 cc als hij atmosferisch is en 4000 cc indien met turbo uitgerust. Directe injectie en koolstof remmen zijn verboden. Versnellingsbak met maximum zes versnellingen.
De maten van de achtervleugel liggen vast, ondermeer niet breder dan 91% van de wagenbreedte.
GTE-Am
Wagens van minstens één jaar oud, dus volgens het reglement van 2010. Koolstof chassis verboden en motor gebaseerd op een model waarvan er minimum 1000 exemplaren gemaakt zijn. Volgens het oude reglement zijn atmosferische motoren tot 8000 cc en aangeblazen motoren tot 4000 cc toegelaten.
Foto: Peugeot Sport