Turkije: Vettel domineert - DRS zorgt voor spektakel - D'Ambrosio 20e

Sebastian VettelSebastian Vettel
Sebastian Vettel heeft op een gecontroleerde wijze de Grote Prijs van Turkije op zijn naam geschreven. Zonder ooit echt in een direct duel te zijn gegaan, wist de Duitser met een 4-stop strategie zijn derde race van het jaar te winnen. Hij bleef hiermee zijn teamgenoot Mark Webber voor, die op het einde zijn oorspronkelijke positie nog kon terugwinnen van een competitieve Fernando Alonso. Jérôme D'Ambrosio kwam als 20e over de meet.
Sebastian VettelSebastian Vettel
Bij het doven van de lichten is het Vettel die het beste weg komt, teammaat Mark Webber kent een moeilijke start vanaf de 'vuile' kant van de grid en moet meteen Nico Rosberg in zijn Mercedes voor laten gaan. Ook Hamilton probeert te profiteren van Webber's slechte start, maar zijn inhaalpoging breekt hem zuur op wanneer hij Fernando Alonso en Jenson Button moet laten passeren bij het wijd uitkomen van de eerste bocht. De McLarens vechten enkele ronden later zelfs een exacte kopie van hun duel van vorig jaar uit. Wat volgt, is een race die bol staat van de inhaalmanoeuvres, en dan vooral in de remzone van het achterste rechte stuk (met dank aan DRS).

StartStart
De meeste teams gingen van start met het plan om slechts 3 stops af te werken, deze strategie moet al snel worden herzien wanneer het Pirelli rubber het al na een tiental ronden voor bekeken houdt. Hamilton leidt de dans en duikt als eerste de pits in, snel gevolgd door de rest van de koplopers, de enige vreemde eend in de bijt is Jenson Button. De Brit, bekend voor zijn efficiënte omgang met de banden, blijft enkele ronden langer buiten en zal dan ook een 3-stop strategie afwerken. Een gok die uiteindelijk verkeerd afloopt wanneer zijn lange laatste stint hem fataal wordt en hij terugvalt in het veld.

Nico Rosberg wist in de kwalificaties vriend en vijand te verrassen door zijn wagen op de derde plaats te parkeren op de grid. De Duitser kent een degelijke start, maar al snel wordt duidelijk dat een podium er niet meteen inzit; doorheen de race verliest hij dan ook stelselmatig plaatsen om uiteindelijk op een vijfde plaats te finishen, voor een struikelende Button.

Pitstop AlonsoPitstop Alonso
Ferrari is vandaag weer helemaal bij de pinken en plaatst de wagen van Alonso op het podium. Alonso slaagt er zelfs in om na de tweede reeks van pitstops, natuurlijk met de hulp van DRS, aan Mark Webber voorbij te gaan. De Spanjaard moet echter op zes ronden van het einde zijn tweede plaats weer inleveren aan de Australiër.


Lewis Hamilton kan na zijn mindere start geen potten meer breken, de mooie overwinning in China lijkt dan ook maar een verre herinnering. De ex-wereldkampioen heeft een achterstand van maar liefst dertig seconden op Fernando Alonso wanneer hij over de meet bolt. Een deel van deze achterstand valt evenwel te verklaren door een ongelukkige derde pitstop waarbij een wielmoer voor problemen zorgt.

Kamui KobayashiKamui Kobayashi
De Renaults van Heidfeld en Petrov behalen respectievelijk een zevende en achtste plaats. Sebastien Buemi haalt twee kostbare punten binnen voor zijn Toro Rosso team met de negende stek. De top tien wordt afgesloten door Kamui Kobayashi, nadat hij de race had aangevat vanop de laatste startplek.



Binnen het Marussia-Virgin kamp verliep het weekend helemaal niet zoals gewenst. Het team had voor dit weekend een aanzienlijk upgrade voorzien op zijn MVR-02. Er waren echter niet voldoende nieuwe onderdelen beschikbaar en bijgevolg kon enkel de wagen van Glock ermee worden uitgerust. En net dat zorgde ervoor dat Jérôme D'Ambrosio en beter weekend afwerkte dan teamgenoot Glock; de upgrade zorgde namelijk voor heel wat betrouwbaarheidsproblemen op diens wagen. De Duitser kwam zelfs niet aan de start vanwege een defecte versnellingsbak in zijn outlap naar de grid. Onze langenoot kwam uiteindelijk als 20ste over de meet na een eenzame race.

"Ik was eigenlijk heel de race alleen, aangezien ik sneller was dan de HRT's," begint D'Ambrosio. "Ik had een mooi gevecht in het begin maar vervolgens kon ik de Lotussen niet bijhouden. Ik vond het zeer positief dat ik mijn banden goed heb kunnen sparen en zo ben kunnen overstappen naar een 2-stop strategie. Overall ben ik tevreden van mijn prestatie dit weekend - specifiek de kwalificatie - en het team heeft prima gepresteerd. Ik kijk alvast uit om samen met hen het geheel verder te kunnen ontwikkelen."



Foto's: Pirelli


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Formule 1 op zondag 08 mei 2011 om 17:13


Andere publicaties op Racingworld.be...