ACO probeert benzine en diesel proto's dichter bij elkaar te brengen

LMP1 - FLM - GTELMP1 - FLM - GTE
Meteen na afloop van de 1000 km van Spa maakte de ACO in een communique bekend dat het de prestaties van de wagens ging analyseren en eventueel ging ingrijpen waar nodig. Het verschil tussen de diesels van Peugeot en Audi met de rest van het veld (lees benzinedrinkers) was dan ook buiten proportie en van enige competitiviteit was dan ook geen sprake.
De ACO is niet van plan om het "Balance of Performance" (BoP) systeem van Stéphane Ratel (SRO) over te nemen, maar ziet deze aanpassing van de reglementen eerder als een eenmalige bijsturing om de vooropgestelde doelen van de nieuwe reglementen te behouden. Zij baseert zich hierbij voornamelijk op artikel 1.3 van de sportieve reglementen: "Opdat het verschil in rondetijd tussen de verschillende aandrijftechnologieën binnen 2% zou blijven, behoudt de ACO zich het recht voor om de prestaties van de traagste wagens (aandrijftechnologie) aan te passen..." Voor de aanvang van het nieuwe seizoen maakte de ACO zich nog sterk dat de prestaties van benzinewagens terug in de buurt gingen liggen van de diesels. Het is met dit voorwendsel dat de Fransen Aston Martin hebben kunnen overtuigen om zwaar te investeren in hun eigen LMP1 wagen, maar dit zal voorlopig niet de grootste zorg zijn van de Britten aangezien ze zelfs nog een grote achterstand hebben op de eerste benzine proto's. In een recent interview vertelt Darren Turner zelfs dat hij realistisch gezien hoopt om na 12 uren nog steeds rond te rijden...

De eigenlijke aanpassingen: de benzine proto's genieten van een grotere brandstoftoevoer restrictor. Dit zal hen in principe tijdswinst opleveren bij het tanken tijdens de pitstops. Het merendeel van deze wagens zal ook kunnen beschikken over een grotere luchttoevoer, dankzij grotere restrictoren. Daarbij dient ook te worden opgemerkt dat deze bolides daarenboven kunnen kiezen tussen een nog grotere restrictor of een gewichtvermindering van 10kg. De diesel wagens daarentegen moeten het stellen met kleinere brandstoftoevoer restrictoren. De Oreca Peugeot 908 HDI-FAP wordt 15 kg lichter gemaakt.

In LMP2 krijgen de Judd motoren een grotere restrictor toebedeeld. De HPD motoren werden afgelopen maand al bediend met prestatieboost. Verder zullen de LMP2's van 2010 sneller kunnen bijtanken dankzij de grotere brandstoftoevoer restrictor. In GTE is het de Lotus Evora die 50 kg van haar gewicht mag af doen, gecombineerd met een grotere restrictor (+1.4mm). Ook de Aston Martin Vantage en Ford GT van Robertson Racing genieten van enkele voordelige aanpassingen.

Aanpassingen in LMP1Aanpassingen in LMP1


Foto: Vincent Wouters



   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op donderdag 19 mei 2011 om 12:22


Andere publicaties op Racingworld.be...