Voor de vijfde meeting van het seizoen zijn we aangekomen voor de eerste echte kwalificatie in Europa, op een omloop die quasi alle teams en rijders op hun duim kennen. Het Circuit de Catalunya is van oudsher een van de omlopen waar de wagens ettelijke testkilometers afmalen tijdens de winterperiode. Het asfaltlint is gekend voor zijn lange rechte lijn alsook bocht drie, welke zeer zwaar is voor de banden. Op vlak van banden kennen we overigens eveneens een primeur; de Grote Prijs van Spanje is voor Pirelli het teken om voor het eerst de harde compound te selecteren voor de race, nadat de teams reeds tijdens de vrije trainingen in Turkije het rubber konden proefrijden. Het verschil tussen de zachte band (de option) en de harde band (de prime) is op deze omloop maar liefst minstens twee seconden. Dit verschil kan voor veel teams de strategie voor het eerste deel van de kwalificatie drastisch beïnvloeden. Enkel Red Bull Racing twijfelt, naar eigen zeggen, niet om enkel de harde band te gebruiken; alle overige teams verwachten minstens één run te moeten doen op de zachte band.
In de vrije trainingen zagen we vooral Red Bull vooraan, met Vettel die na elektrische problemen vanmorgen een hoge 1:21 klokte. Tijdens deze laatste vrije training moest Nick Heidfeld zijn Lotus-Renault aan de kant zetten met een fikse brand achteraan. De meccano's trachtten in allerijl de bolide te repareren voor het einde van het eerste deel van de kwalificaties, maar de Duitser zou niet meer in actie komen en de Grand Prix dus van achteraan moeten aanvatten, mits hij een derogatie krijgt om te mogen starten...Tijdens Q1 wordt verwacht dat de topteams drie tot vier runs zullen afwerken. Ook Red Bull komt reeds vroeg buiten op, zoals beloofd, de harde compound. Webber's eerste chrono van 1:23.938 is meteen goed voor de eerste plaats op de tijdstabellen. Uiteindelijk weet Michael Schumacher, vanmorgen snelste eerste niet-Red Bull rijder, die eerste plaats met een 1:22.960 over te nemen, gevolgd door Petrov en Maldonado. Mercedes en Ferrari hebben echter een setje zachte banden moeten gebruiken, en zullen die oefening moeten herdoen in Q2 en Q3, waardoor de teams geen verse "options" meer overhouden voor de eigenlijke race. Geeft dit detail de troepen van Christian Horner morgen vleugels?
Net op het ogenblik dat Jérôme D'Ambrosio een snelle ronde wil neerzetten, breekt de Waal zijn run af en rijdt de pits binnen. Een hydraulisch probleem weerhoudt D'Ambrosio ervan om het volle potentieel van zijn Marussia-Virgin benutten. Op het einde van Q1 slaagt hij er echter in een gechronometreerde ronde neer te zetten, maar met een 1:28.556 is hij niet alleen meer dan een volle seconde trager dan teamgenoot Glock maar tevens de traagste rijder van het pak.
Uitgeschakeld na Q1 zijn Heidfeld, D'Ambrosio, Karthikeyan, Liuzzi, Barichello (versnellingsbak probleem) en Trulli (eveneens probleem met de versnellingen).
In Q2 zien we opnieuw de Red Bull's doen wat van hen verwacht wordt: één snelle tijd neerzetten en vervolgens de veilige omgeving van de pitbox opzoeken. Vettel's eerste chrono van 1:21.540 is twee tienden sneller dan deze van zijn Australische teamgenoot en meteen goed voor een plaatsje in Q3. Echter... ofwel speelt men bij Red Bull poker, ofwel heeft Vettel voor het eerst dit weekend een probleem met zijn KERS. De Duitser klokte zijn snelste chrono namelijk zonder ook maar één keer de energie uit de batterijen aan te spreken... Red Bull kende dit seizoen eerder al problemen met het energierecuperatiesysteem en dacht voor deze wedstrijd het probleem definitief naar het hiernamaals te kunnen verklaren.
Force India gebruikt tijdens Q2 geen set zachte banden om morgen tijdens de race, waar inhaalmanoevres schering en inslag zouden moeten zijn, mooie dingen te laten zien. Kovalainen komt in zijn Lotus-Renault pas zeer laat op de baan en demoveert in één ultieme run beide Force India's naar P16 (di Resta) en P17 (Sutil). Buemi, Perez, Alguersuari en Kobayashi (die zijn laatste run afbrak) zijn de overige rijders die niet doorstoten naar de strijd om de pole. Bij Ferrari gokt men zwaar door Massa niet de baan op te sturen voor een extra run; de Braziliaan eindigt op een tiende plaats, net goed voor Q3. Maldonado verbaast overigens vriend en vijand met een ticket voor Q3 door zijn achtste tijd.
In Q3 zijn het de McLaren's die reeds vroeg naar buiten komen. Hamilton's 1:21.961 is luttele honderdsten sneller dan Button's 1:21.996... Vettel toont echter meteen waartoe zijn Red Bull in staat is en is in de eerste sector maar liefst een halve seconde sneller dan de McLaren's. Aan de finishlijn is dat verschil bijna geklommen tot een volle seconde. Webber duikt echter met exact twee tienden onder Vettel's tijd en legt beslag op de pole positie! In extremis stuurt Alonso zijn Ferrari nog naar een vierde chrono, tussen beide McLaren's. Bij Mercedes GP opteert men voor een vreemde strategische keuze waarbij mastermind Ross Brawn Schumachter buitenstuurt op de harde compound, hoewel dat problemen zou kunnen geven in de aanloop naar de eerste bocht. De Duitser zet geen tijd neer, maar kan morgen wel op de harde compound de race aanvatten. Teamgenoot Rosberg verliest het zachte rubber en eindigt zevende, na een indrukwekkende Petrov en voor Massa en Maldonado.
Foto's: Georges De Coster