Nadat eerder deze maand in Monza voor het eerst het compensatiesysteem in voege trad in het WK voor toerismewagens, werden de verhoudingen na afloop van de Italiaanse meeting herbekeken. Zoals steeds wordt er een vergelijking gemaakt waarbij men kijkt naar de resultaten uit drie laatste meetings. Voor de beide races on Hongarije zal er echter helemaal niets veranderen; de vijf Cruze's blijven hun 40KG lood behouden, terwijl alle SEAT León TDi en BMW 320 TC op hun normale gewicht blijven. De oudere BMW 320si en de Volvo C30 behouden hun recht op een vermageringskuur van 20 kilogram. Wederom, indien SEAT of Volvo beslist over te schakelen op de nieuwe 1.6 liter turbomotoren, zullen ze wel het maximum gewicht van 60KG toegewezen krijgen.
De kans dat we in de nabije toekomst een merk de maximale ballast zullen zien meesleuren, is vrij reeël. Sunred testte afgelopen week namelijk de nieuwe turbokrachtbron op de Spaanse omloop van Calafat. De twee dagen durende sessie aan de Middellandse Zee was in feite de eerste echte test voor de nieuwe Lehmann-motor die voorheen vooral op de dyno draaide. Rijders van dienst waren Aleksey Dudukalo en Gabriele Tarquini. Foto: Martijn Wouters