In het internationale pantheon van de uithoudingswedstrijden bezetten de 24 Uur van Francorchamps, die nu luisteren naar de naam Total 24 Hours of Spa, een belangrijke plaats. De etmaalrace, in 1924 naar een initiatief van de Royal Automobile Club of Belgium geboren als de Grand Prix d’Endurance, mag inderdaad buigen op een uitzonderlijke geschiedenis en een prestigieus palmares, waarbij even prestigieuze merken als Ferrari, Aston Martin, Alfa Romeo, Mercedes of Peugeot aan het feest waren, maar ook minder gekende, want verdwenen constructeurs als Excelsior, Chenard & Walker en Bignan, dat de eer had het palmares in te wijden.
Vanaf 1964 worden de 24 Uur nieuw leven ingeblazen, nu toegewijd aan toerwagens, waarvan er regelmatig officiële exemplaren aan de start worden gebracht door constructeurs of invoerders, die zich ten zeerste bewust zijn van de commerciële impact van het evenement. BMW werd een ware specialist van de Ardense etmaalrace, met een indrukwekkende 21 overwinningen, maar ook Ford, Porsche, Jaguar, Mazda, Mercedes, Nissan en Peugeot haalden hun slag thuis via de diverse toerwagen-reglementen die tot 2000 heersten.“We hebben een aantal zorgeloze jaren beleefd, fantastische jaren tijdens de welke er vooruitgang werd geboekt op vlak van veiligheid, comfort, elektronische technologieën, automatiseringen, die mee de wagen van alledag hebben helpen vormen”, legt voormalig 24 uur-winnaar Jacky Ickx (in 1966 in het gezelschap van Hahne, aan het stuur van een BMW 2002 Ti) en nu ambassadeur van het evenement de inbreng van de constructeurs en de invoerders uit. “Sommigen beschouwen auto’s als een simpel transportmiddel, comfortabel, nuttig, deel uitmakend van ons leven van alledag. Anderen gebruiken ze om hun passie te beleven en er een ware sport van te maken. Elke keuze is verdedigbaar.”
Omdat er na 2000 geen gemeenschappelijke internationale reglementering inzake toerwagens bestond besliste de Royal Automobile Club of Belgium om vanaf 2001 een nieuwe weg in te slaan: die van de grommende GT-wagens, van het FIA-GT kampioenschap van Stéphane Ratel (SRO). Zo werd het palmares van de 24 uur uitgebreid met successen voor Chrysler, met de oppermachtige Viper, Porsche, Ferrari, Maserati en Corvette.
Tijdens de laatste tien edities waren de reglementen van de Total 24 Hours of Spa dus gebaseerd op internationale kampioenschappen. Na het tijdperk van de GT1 waren afgelopen zomer de GT2, GT3 en GT4-wagens de blikvangers. Die situatie evolueert nog wat dit jaar, waarbij de FIA GT3 en GT4 categorieën de belangrijkste rol krijgen toegespeeld, wat dan weer lijkt te resulteren in het mooiste startveld dat ooit aan de start van de Ardense klassieker stond.
De grootste GT-wedstrijd ter wereld
De inschrijvingslijst verandert nog iedere dag, maar SRO Motorsport Group en de RACB, partners in de organisatie van de Total 24 Hours of Spa 2011 mogen nu al trots zijn op een klaarblijkelijke Best of van de verschillende nationale en internationale kampioenschappen voorbehouden aan de enorm succesrijke FIA GT3-wagens. Het hoogtepunt van de Blancpain Endurance Series, het nieuwe kampioenschap uit de SRO-stal dat de endurance opnieuw volledig tot zijn recht laat komen en bij zijn eerste twee races (Monza en Navarra) al enorm succesrijk was, lijkt eenvoudigweg schitterend te worden, en niet alleen omdat er nu ook officieel meer dan 60 wagens op de inschrijvingslijst prijken.
We krijgen dus een nieuwe gemotoriseerde versie van de Slag om de Ardennen, en enkel wie over een glazen bol beschikt kan al een favoriet halen uit de talloze renstallen die met podiumambities richting Total 24 Hours of Spa trekken. Er wordt uitgekeken naar de Ferrari 458 Italia van de Duitse formatie Vita4One Racing, die uiteindelijk met drie exemplaren aan de start zullen verschijnen. Heel wat andere voormalige winnaars van de etmaalrace worden eveneens verwacht. De knappe Italiaanse bolide, voor het eerst aan de start van de 24 Uur, wordt ook ingeschreven door AF Corse (drie auto’s in de Pro/Am Cup), SOFREV Auto Sport Promotion (twee auto’s), Kessel Racing (één exemplaar) en Scuderia Vittoria Ltd (eveneens één exemplaar).
Om het op te nemen tegen de Ferrari’s, denkt men in de eerste plaats aan de Audi R8 LMS, zekere waarden die worden ingezet door WRT Belgian Audi Club, Audi Sport Team Phoenix en United Autosports. De Audi’s beloven simpelweg schitterend voor de dag te komen, met heel wat fabrieksrijders, zonder het nog te hebben over de ex-F1 en ex-Indy 500-rijders.
Fabrieksrijders zijn ook van de partij bij de teams die een Porsche 911 GT3 R laten rijden, zoals ProSpeed Competition, AutOrlando Sport, Mühlner Motorsport, Trackspeed, De Lorenzi Racing, zonder Haribo Team Manthey te vergeten, het team dat als referentie geldt in de 24 uur van de Nürburgring en dat eindelijk heeft besloten zich ook eens te meten met de Europese top.
Achter de schermen wordt heel veel gepraat over de BMW Z4 GT3, waarvan er vier exemplaren worden ingezet door Need for Speed by Schubert en Faster Racing by DB Motorsport. Ook op dit niveau worden heel wat internationale sterren verwacht.
De nieuwigheden
De grootste nieuwigheid van de laatste maanden, de Mercedes SLS AMG, kent heel wat succes en tijdens de 24 uur van Spa worden er… acht verwacht! De Duitsers van MS Racing en Black Falcon, de Fransen van Graff Racing, de Britten van Team Preci Spark en de Tsjechen van Charouz Racing zijn vastbesloten om de sterren op hun bolides in de Ardennen te laten schitteren.
Wat de McLaren MP4-12C betreft, die zal tijdens de Total 24 Hours of Spa zijn grote racedebuut maken, met het CRS Racing van Andrew Kirkaldy, die eveneens instaan voor de ontwikkeling van deze nieuwe bolide met benijdenswaardige stamboom.
Deze lijst is allesbehalve volledig, maar verder verschijnen aan de start: 5 Lamborghini Gallardo LP600 (Blancpain Reiter, Rhino’s Leipert en Gulf Team First), 6 Aston Martin DBRS9 (Hexis AMR, GPR AMR, Ecurie Ecosse, Petronas Barwell Racing en JRT), 2 Ford GT (Marc VDS Racing) en 1 Corvette Z06 (Delahaye Racing).
Een indrukwekkend peloton dat wordt vervolledigd door de nog steeds krachtige Ferrari F430 Scuderia (Sport Garage), Ford Mustang FR500 (Marc VDS en VDS Racing Adventures), Dodge Viper Coupé Compétition (GCR en Signa Racing), zonder de Porsche 911 GT3 Cup en Cup S (Level Racing, De Lorenzi Racing, Delahaye Racing, Freeman GEPA 161 en RMS) te vergeten, wagens die uitkomen in de Gentlemen Trophy en de Cup.
In GT4 zien we de Nissan 370 Z (RJN Motorsport), Lotus Evora (Lotus Italia), Porsche 911 GT4 (Speed Lover) en Aston Martin Vantage (GPR AMR), en er worden ook BMW’s M3 GT4 verwacht.
“Op een maand voor de officiële testdag overschrijdt de inschrijvinglijst nu al al onze verwachtingen, wat bewijst de reglementen en de geest van de Blancpain Endurance Serie een gezonde basis hebben”, stelt Stéphane Ratel, voorzitter van de SRO Motorsport Group. “We kunnen ons op het mooiste circuit ter wereld dus aan vuurwerk verwachten…”
De eerste internationale autosportcompetitie die CO2-neutraal is?
Het sportieve succes van de Total 24 Hours of Spa van 2011 lijkt dus nu al vast te staan, maar dat belet de organisatoren en promotoren van zo een internationaal evenement niet om mee te gaan met hun tijd. De Ardense etmaalrace zou zo de eerste autosportwedstrijd van zo een internationale omvang kunnen worden die CO2-neutraal blijkt. In samenwerking met het bedrijf CO2logic, werd de ecologisch voetafdruk van de 24 Uur van Spa 2011 berekend. Die komt neer op een uitstoot van 2559 ton CO2. Het is interessant vast te stellen dat zoiets bijvoorbeeld drie keer kleiner is dan die van de Grand Prix van België F1 (8400 ton CO2 in 2007) en veel minder dan andere evenementen zoals bijvoorbeeld de mondiale reis van de Olympische vlam (8800 ton CO2), het tennis-grand slam tornooi in Roland Garros (155.860 ton CO2), of nog de Wereldbeker voetbal in Zuid-Afrika (2,8 miljoen ton CO2).
Om de status van CO2-neutraal te mogen claimen is het natuurlijk aangewezen om een aantal maatregelen te nemen die de impact van evenement op het milieu verminderen (carpoolen, shuttlediensten, openbaar vervoer, betalende parkings, enz.), maatregelen die nu of in de nabije toekomst zullen worden genomen. Er moet ook een aantal partners gevonden worden die zich bij het initiatief willen aansluiten.
Indien een voldoende aantal sponsors wordt gevonden, dan zullen de organisatoren van de Total 24 Hours of Spa in staat zijn om in Tanzania een door CO2Logic ontwikkeld project te steunen, waarbij de uitlaatgassen en dus ook het broeikaseffect worden verminderd. Dit project werd erkend door de Verenigde Naties en draagt bij tot de bescherming van het milieu en tot het uitwerken van eigen technologieën in ontwikkelingslanden.
De editie 2011 van Total 24 Hours of Spa is dus op heel wat vlakken interessant! En we zijn nog lang niet uitgepraat over dit evenement, de grootste wedstrijd ter wereld voorbehouden aan die schitterende GT-bolides…
RACB press
Foto: SRO/DPPI