Na enkele wedstrijden in Europa, verlaat het Formule 1 circus opnieuw het vasteland voor de Grote Prijs van Canada. Zowel Ferrari als McLaren als Red Bull Racing waren al snel tijdens de vrije trainingen, dus de strijd om de pole belooft spannend te worden. Onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio schreef zijn auto de voorbije vrijdag af, toen hij de Virgin MVR-02 in de muur zette. Nog nieuw is Pedro de la Rosa die Sergio Perez vervangt bij Sauber. Perez was naar verluidt hersteld van zijn crash in Monaco, maar voelde zich niet al te best de voorbije dagen, waardoor Sauber op tien minuten (!!) voor de start van de tweede vrije training op zoek moest naar een vervanger. Ook de la Rosa crashte zijn Sauber vanochtend, maar de meccano's konden de bolide tijdig herstellen, in tegenstelling tot het exemplaar van teamgenoot Kobayashi na diens crash op vrijdag. Ook de Japanner zal dus de kwalificatie aanvatten met een nieuw chassis.
Het weekend loopt niet al te vlot voor Sebastian Vettel overigens, nadat de Duitser gisteren in de befaamde "wall of champions" crashte aan het einde van het circuit. Ook vanmorgen bleef de pech duren voor onze Oosterbuur toen hij de ganse sessie vanaf de pitbox moest toekijken wegens alweer een KERS probleem. Alle rijders kunnen dit weekend gebruik maken van Pirelli's zachte en superzachte bandensoorten, respectievelijk herkenbaar door de gele en rode markeringen. Belangrijker is evenwel dat men voor zondag meer dan vijftig percent kans heeft op regen. De nattigheid zou vandaag echter pas verschijnen naar afloop van de kwalificaties.Ondanks die weersverwachting, verkiezen alle rijders om vrijwel meteen een tijd neer te zetten in Q1. Lange tijd blijven Karthikeyan en D'Ambrosio onderaan de tijdstabel hangen en wanneer Fernando Alonso, met nog een kleine tien minuten te gaan, een 1:13.822 op de klokken zet, vallen beide heren buiten de 107% tijd die op 1:18.989 staat. Karthikeyan kan op het laatste nippertje nog verbeteren naar een tijd net binnen de grens, maar voor onze D'Ambrosio ziet het er minder goed uit. Onze landgenoot zal moeten rekenen op de goodwill van de stewards om morgen te mogen starten, maar gezien zijn tijden eerder dit weekend, ziet het er alleszins niet echt goed uit... Teamgenoot Timo Glock was overigens bijna een volle seconde sneller. Uitgeschakeld in Q1 zijn, naast D'Ambrosio, Karthikeyan, Glock, Liuzzi, Kovalainen, Trulli en Alguersuari.
Waar in Q1 enkel Fernando Alonso als enige onder de grens van 1 minuut 14 seconden duikt, klokken de toppers in Q2 vrijwel allemaal tijden in de 1:13. Felipe Massa is echter primus na een chrono van 1:13.431. De Braziliaan is erop gebrand om goede resultaten neer te zetten, na een teleurstellende start van het seizoen. De la Rosa, Barrichello, Buemi, Sutil, Kobayashi, Maldonado en di Resta stoten niet door naar de strijd om de pole. Di Resta verkoos, naar eigen zeggen, om een setje banden uit te sparen voor de wedstrijd morgen in plaats van een positie hoger te eindigen in de uitslag van de kwalificaties; op zijn minst gezegd een bizarre keuze met de weersverwachting in het achterhoofd. Afwachten of de gok bij Force India zich cash uitbetaalt...
Na afloop van de tien minuten durende ultieme strijd om de pole is het wederom Sebastian Vettel die het pleit wint. Met alle bolides geschoeid op het superzachte rubber, heeft de Duitser twee tienden marge op Fernando Alonso en Felipe Massa. Mark Webber, die het nog maar eens zonder KERS moest stellen, flankeert de Braziliaan op de tweede rij, terwijl Hamilton en Rosberg beide een rij voor hun teamgenoten starten. Schumacher koos ervoor te wachten tot diep in Q3 om een snelle tijd neer te zetten, maar moest bij het vallen van de vlag exact 5 honderste toegeven op zijn land- en teamgenoot. Heidfeld en Petrov parkeerden hun Renault's op respectievelijk de negende en tiende startplaats, weliswaar op meer dan een seconde van de poletijd van Red Bull Racing.
Update
De stewards van de meeting hebben D'Ambrosio toelating gegeven om morgen de start te nemen tijdens de wedstrijd aangezien onze landgenoot vanmorgen slechts een nieuw chassis te besturen kreeg.