Verslag na 4 uur: Brandstof verbruik bepalend voor wedstrijdverloop

Audi Sport Team Joest - Audi R18 TDiAudi Sport Team Joest - Audi R18 TDi
Om drie uur in de namiddag schoten de 55 bolides weg voor 24 uren racen. Onmiddellijk namen de Audi’s de kop en schenen zelfs weg te rijden van de Peugeot’s. Verrassend kwam de eerste Audi echter al na 9 ronden binnen om bij te tanken, 2 ronden eerder dan voorspeld. De Peugeot’s hielden het 1 à 2 ronden langer vol, het brandstofverbruik zal dus een belangrijke rol spelen en daar is de Franse wagen in het voordeel. Kort voor het eerste uur wedstrijd verstreken is, volgt de vreselijke crash van McNish (zie eerder op deze site voor verslag + beeldmateriaal). De wedstrijd wordt een uur onderbroken voor de nodige reparaties. Audi blijft de race domineren, maar heeft nu een wagen minder dan Peugeot.
Bij de start schieten de wagens weg alsof het om een sprintrace gaat. Tréluyer neemt de leiding voor de Audi van Bernhard en de Peugeot van Montagny. McNish zit met zijn Audi vast tussen de Peugeot armada op de 4de plaats. De Schot doet er alles aan om de Peugeot voor hem voorbij te gaan, maar het lukt hem niet. De Signatech Oreca heeft de leiding in de LMP2, terwijl in de GT we een treintje zien van drie wagens, op kop de Ferrari van Bruni gevolgd door de Corvette van Gavin. De lijdensweg van de Prodrive Aston Martin’s blijft aanhouden als beide wagens in de vijfde ronde van de baan gaan. McNish slaagt er uiteindelijk in om Montagny voorbij te gaan en we krijgen drie Audi’s op de drie eerste plaatsen. Terwijl de Aston Martin #007 als eerste wagen opgeeft komt de Audi #2 van Benoît Tréluyer als eerste binnen om te pitten na negen ronden. De twee overige Audi’s volgen een ronde later, de Peugeot’s houden het een ronde langer vol. Dan volgt de vreselijke crash van Allan McNish, een race-incident tengevolge het grote snelheidsverschil tussen de LMP1’s en de GT’s.

De race wordt geneutraliseerd en de safety car procedure doet haar intrede en zal bijna een uur lang buiten blijven. Gedurende de neutralisatie gaat de Peugeot #8 pitten, maar blijft lange tijd staan terwijl de mechaniekers een probleem aan de remmen oplossen. Wanneer de race herstart wordt, gaat Tréluyer zijn ploegmaat Bernhard voorbij en neemt de leiding. De Peugeot #8 is nu achtste maar loopt snel in. Alexander Wurz (Peugeot #7) slaagt erin om de Audi van Bernhard te passeren op het rechte stuk van Hunaudières en zo de tweede plaats te nemen. Ondertussen kennen verschillende wagens problemen. Onder meer de Hope Hybride Oreca valt stil, kan terug vertrekken, maar raakt terug in de problemen.

ProSpeed Competition - Porsche 911 RSRProSpeed Competition - Porsche 911 RSR
Na de volgende pitstops vinden we nog steeds de Audi #2 aan de leiding voor twee Peugeot’s (#7 en #9) en de Audi #1. De Zytek LMP1 valt stil naast de baan met een opgeblazen motor en de BMW #55 krijgt een klapband en moet de pits in voor reparaties. Even schrikt men op bij Peugeot als Pagenaud rechtdoor gaat in de bocht van Arnage, de wagen raakt niets en kan verder rijden. Bij de Belgen heeft de Aston Martin van Kronos al enkele problemen gekend, Vanina Ickx verloor een wiel. Martin heeft nu overgenomen en klimt langzaam op in het klassement, de wagen ligt nu 14de. De ProSpeed Competition Porsche rijdt een prachtige race en Holzer was lange tijd in gevecht met de Ferrari van Fred Mako voor de vierde plaats.

Team Oreca Matmut - Oreca 03 NissanTeam Oreca Matmut - Oreca 03 Nissan
Na vier uren vinden we Fässler (Audi) op kop met 22 seconden voorsprong op de Peugeot van Davidson. Volgen de twee overige officiële Peugeots, de Audi #1 en de Oreca Peugeot. Op de zevende plaats komt de eerste benzine wagen, de Rebellion Lola #12. Er volgen nog twee LMP1’s in dezelfde ronde, de Pescarolo, de tweede Rebellion Lola. In LMP2 leidt de Matmut Oreca na een klapband van de Signatech Oreca. De Strakka HPD ligt tweede en de Greaves Zytek derde. Bij de Gt’s noteren we de eerste plaats van Jan Magnussen (Corvette), die een kleine voorsprong heeft op de BMW M3 van Joey Hand. Toni Vilander is derde op een Ferrari F458/AF Corse.

Foto's: Audi Motorsport, ProSpeed Competition & Team Oreca Matmut


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op zaterdag 11 juni 2011 om 20:39


Andere publicaties op Racingworld.be...