In Le Mans was men juist de nacht ingegaan toen iedereen werd opgeschrikt door een tweede hevige crash, waarin nogmaals een Audi totaal vernield werd. Het leek eerder een rustige nacht te gaan worden, daar iedereen zich aan zijn schema bleek te houden zonder risico’s te nemen. Audi lag nog steeds aan de leiding, maar Peugeot kwam steeds terug telkens de Audi’s moesten pitten. Gezien hun lager verbruik hadden de Peugeot’s al één stop minder dan hun rivalen, acht tegen negen. Rockenfeller had juist de tweede plaats terug gepakt van Marc Gené toen het noodlot toesloeg. Een Ferrari (#71-AF Corse) die gedubbeld werd week plots van zijn rijlijn af en raakte de Audi die in de vangrail gekatapulteerd werd.
Na vijf uren race lijkt de wedstrijd in zijn plooi gevallen; de Audi #2 leidt voor de drie officiële Peugeot’s. Romain Dumas (Audi #1) ligt na een slipper en een stop meer op de vijfde plaats. Toni Vilander gaat met de Ferrari #51 rechtdoor bij Tertre Rouge en blijft steken in de zandbak. Hierbij verliest hij zijn derde plaats in de GT klasse, die komt nu in handen van de ProSpeed Porsche, die mede door een uitstekende pitstop strategie nog steeds een prachtige race rijdt. De Peugeot van Gené neemt eventjes de leiding over van de Audi wanneer die gaat pitten.Even voor tienen meldt men de opgave van de Jota Aston Martin en het lijkt erop dat het haasje over spelletje tussen Audi en Peugeot nog een tijdje zal voortduren. Lotterer (Audi #2) neemt de leiding weer over van Gené als die stopt om te tanken. Rockenfeller is in volle aanval op Pedro Lamy voor de derde plaats en kan die ook pakken als de Peugeot binnenkomt. Bij de GT’s domineert Corvette de wedstrijd met de wagen van Westbrook/Gavin/Magnussen. Veel pech voor de getipte favoriet BMW die beide wagens uit de top vijf zag verdwijnen. Zo had de duitse bolide #55 af te rekenen met een klapband en moest Andy Priaulx in zijn laatste ronde van zijn stint het iets rustiger aandoen met motorproblemen. Beide wagens vielen terug naar een respectievelijke 7de en 8ste plaats in hun klasse.
We zijn iets meer dan zeven en een half uur aan het racen wanneer Gené in de fout gaat bij Arnage. De jagende Rockenfeller profiteert ervan om de Peugeot de tweede plaats te ontfutselen en we krijgen dus twee Audi’s op kop. Dan volgt de crash, Rockenfeller probeert de AF Corse Ferrari bestuurd door Kauffman voorbij te gaan, wanneer deze plots afwijkt van zijn lijn en de Audi in de vangrails duwt. De race wordt geneutraliseerd voor minstens een uur om de schade aan de vangrails te herstellen.
Na acht uren hebben we dus de enige overgebleven Audi (Fässler, Lotterer, Treluyer) aan de leiding, maar bij het team overlegt men of het niet beter zou zijn om de wagen uit de race terug te trekken. Op plaatsen 2 tot 5 hebben we allemaal Peugeot’s, met in volgorde de #7, #9, #8 en het Oreca exemplaar. De eerste benzine wagen, de Pescarolo, is nu zesde met achter hem de twee Rebellion Lola’s. Op de negende plaats bevindt zich de eerste LMP2, de Matmut Oreca. Op de tiende plaats rijdt nu de Kronos/Marc VDS Aston Martin rond, die na een moeilijk begin, nu een rustige race rijdt en er een constant tempo op aanhoudt. Elfde is de tweede LMP2, de Greaves Zytek, twaalfde terug een LMP1 van OAK Racing en dertiende de derde LMP2 de Pecom Lola. Bij de GT’s is het nog steeds de Corvette die leidt (19de algemeen) voor de Luxury Ferrari #59. Op de derde plaats staat de ProSpeed Porsche een prachtige prestatie waarbij hij de top AF Corse Ferrari achter zich houdt.
Foto's: Audi Motorsport & Peugeot Sport