12H of Spa: De Delahaye Renault’s zetten de kwalificaties naar hun hand.

Gezien de wedstrijd morgen namiddag start werden de kwalificaties voor de 12 Uur van Spa al vandaag verreden. Een vrije training en twee kwalificatie sessies werden afgewerkt. We konden vast stellen dat de gedane voorspellingen niet zijn uitgekomen. Vooreerst regende het niet en dat in tegenstelling tot wat werd aangekondigd en ten tweede staat de Volvo, nochtans voor velen de favoriet, niet op de pole. In alle sessies waren de Mégane’s de snelsten en we krijgen dus twee Renault’s op de eerste startrij. Negenenveertig wagens namen deel aan de kwalificatie. We noteerden dus vier forfaits, alle van BMW’s. De race gaat morgen om 14u30 van start.
Al deze morgen in de vrije sessie gaf de Mégane van Bouvy/Kelders/Horion de toon aan en plaatste zich voor de Volvo S60 en de Renault van Lemeret. Verrassend was de vierde en vijfde tijd van de Scirocco’s, die vele S1’s achter zich lieten. De serieuze dingen begonnen in de namiddag met de eerste kwalificatie sessie. Gelet dat de weersverwachting regen voorspelde kozen de meeste wagens om al vroeg de baan op te gaan om hun snelle rondjes te rijden. De baan bleef echter droog en na een uur kregen we de twee Mégane’s aan de top van de tabellen, Lemeret bleek de snelste in 2;26.321 voor zijn ploegmaat Bouvy. Op de derde plaats volgde een uitstekende Jérôme Thiry in zijn Jaguar XF, die de Volvo S60 voorbleef. De vijfde tijd was er voor KIA met de Radiguès aan het stuur.

Ook geen regen in de tweede kwalificatie sessie, maar de meeste teams gebruikten de toebedeelde tijd voor het afstellen van de wagens. De KIA kwam zelfs helemaal de baan niet meer op. Het werd dus snel duidelijk dat er geen noemenswaardige tijdsverbeteringen zaten aan te komen en we starten morgen dus met twee Delahaye Renault’s op de eerste lijn. Lémeret gaat dus met een tijd van 2;26.321 de regerende kampioen Bouvy vooraf, deze laatste legde zijn snelste rondje af in 2;26.599. Ook de tweede startlijn veranderde niet ten opzichte van de eerste kwalificatie met nog steeds de Jaguar voor de Volvo. De enige wijziging kwam van de derde Delahaye Mégane van Richard/Viron/Bordet, die zich als vijfde plaatste en de KIA, die dus niet meer reed, één plaats op de grid terug.

Verrassing bij de T3’s waar de snelste tijd voor de Mazda3 van Van Herck/Van der Ende/Schuybroeck was. Ook was er een mooie tweede tijd voor de VW Scirocco van Wauters/Latinne/Vanthoor. Beide wagens bleven de twee favorieten uit de T3 categorie, de BMW M3 van Qvick/Vanbellingen/Maes en de Seat van Rosoux/Piron/Duez voor. Snelste S2 was de Gomez GC 10-1 van Fumal/Servais/Contre, Armand Fumal zorgde echter kort voor het einde van de sessie voor een rode vlag situatie door op de Raidillon hard van de baan te gaan. Als ook de WRT VW van Wauters vuur vat wordt de sessie definitief afgevlagd. Beide wagens zouden echter morgen toch aan de start verschijnen. Snelste T4 is de Holden van de Australiërs Nyall/Harvey/Pilatti en bij de T2’s was de snelste tijd voor de Honda van Daerden/André/Katsers.

Startopstelling:
1. Lémeret-Mondron-Schroyen (Renault Mégane) 2’26’’321
2. Bouvy-Kelders-Horion (Renault Mégane) 2’26’’599
3. Thiry-Moonens-Redant (Jaguar XF) 2’27’’391
4. Radermecker-van de Poele-Verdonck (Volvo S60) 2’28’’933
5. Richard-Viron-Bordet (Renault Mégane) 2’29’’235
6. Stéveny-de Radigues-Lefort (KIA Pro_Ceed) 2’29’’773
7. Van Herck-Schuybroeck-Van der Ende (Mazda 3) 2’30’’728, eerste T3
8. Wauters-Latinne-Vanthoor (VW Scirocco) 2’31’’919
9. Vanbellingen-Qvick-Maes (BMW M3) 2’33’’032
10. Duez-Rosoux-Piron (SEAT Leon) 2’34’’045
...13. Rose-Leemhuis (Holden Commodore) 2’34’’818, eerste T4
…17. Fumal-Servais-Contre (Gomez GC 10) 2’37’’950, eerste S2
…22. Niall-Harvey-Pillati (SEAT Leon) 2’39’’544, eerste in T3S
…37. Daerden-Katsers-André (Honda Civic) 2’46’’281, eerste in T2...


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in BTCS op vrijdag 17 juni 2011 om 22:47


Andere publicaties op Racingworld.be...